Heeft de koning voorrang bij een donortransplantatie?

Komt de koning, als hij een orgaan nodig heeft, bovenaan de wachtlijst te staan? Ik heb zoiets gehoord, maar dat was via-via en ik heb het niet kunnen verifiëren, maar ik ben toch wel erg benieuwd naar of dit verhaal misschien tóch waar is...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan het niet verifiëren, maar ik denk dat het wel het geval is. Een koning heeft een publieke functie en is dus "belangrijk". Ik denk dat hij dan bovenaan de lijst komt te staan.
(gebaseerd op eigen denken)
Erna55
7 jaar geleden
Het donororgaan moet precies passen bij de ontvanger.
Hoog staan op de lijst wil niet zeggen dat je het orgaan ook ontvangt.
Belangrijk zijn :
- overeenkomst in bloedgroep tussen de donor en de patiënt
- overeenkomst in weefselkenmerken van de donor en de patiënt
- lengte en gewicht van de donor en de patiënt. Dit geldt bij transplantatie van een hart, longen en lever
- medische urgentie
- wachttijd: als er twee "gelijkwaardige" patiënten op de wachtlijst staan, dan gaat het donororgaan naar de patiënt die het langst op de wachtlijst staat.

Antwoorden (1)

In Nederland behoort dat niet zo te gaan.

In dergelijke gevallen gaat ook de grondwet op en is de Koning niets meer of minder dan iemand anders die zich in Nederland bevind.