Waarom zijn we op 4 mei 2 minuten stil?

Mijn dochter vroeg dit aan mij maar ik wist dit niet.Ben benieuwd wie dit bedacht heeft en waarom.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb deze vraag verkeerd gesteld , ik bedoelde wie heeft dit bedacht om 2 minuten stil te zijn ( natuurlijik weet ik dat het dodenherdenking is)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

om bij het feit stil te staan
dat niet alleen
de doden uit de 2de wereld oorlog herdacht worden
maar ook het feit dat er nog steeds oorlog gaande is

zolang er nog oorlog is, waar ook ter wereld
is het een goede zaak daarbij stil te staan

daar is de stilte voor bedoelt
bedacht en uitgevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Om alle doden uit de 2e wereldoorlog te herdenken,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen in WOII, maar sinds WOII.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks maartje plus 1 voor je antwoord hieronder
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in feiten heb je eigelijk gelijk maar waar het echt om draait is als iemand dood was van je famili ben je ook gewon stil dus waarom niet voor de doden je moet gewwoon respecht hebben voor elkaar en voor al voor elkaars gevoelens
In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Toegevoegd na 7 minuten:
N.a.v. je toevoeging:

De eerste dodenherdenking werd gehouden op 9 mei 1945 op de Dam in Amsterdam. Het gemeentebestuur had daar de dag ervoor over beslist. Er werd een minuut stilte gehouden om de gevallenen te herdenken.

Voor het waarom lijkt me geen verdere uitleg nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de oorlogsslachtoffers sinds de 2e wereldoorlog te herdenken. Voor de een minuut stilte hebben de Duitsers een mooier woord: "Schweigeminute"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste dodenherdenking werd gehouden op 9 mei 1945 op de Dam in Amsterdam. Het gemeentebestuur van de stad Amsterdam had dat besloten.

Toen was er nog sprake van 1 minuut stilte, en men herdacht toen uitsluitend de gevallene uit de tweede wereldoorlog.

Daarna is de datum verplaatst naar 4 mei, en later heeft men besloten om ook anderen te herdenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je beter kan denken als het stil is en
als iedereen stil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herdenking aan diegene die omgekomen zijn in de 2e Wereldoorlog, dat veroorzaakt is door Hitler en zijn leger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de mensen die dat willen even de rust en de tijd te geven om terug te denken aan iedereen die ze zijn verloren in die oorlog. En terug te denken aan de verschrikkelijke andere dingen die zijn gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie dat heeft bedacht...geen idee.
Maar zelfs dat schijnt tegenwoordig nogal een opoffering te zijn...om 2 MINUTEN je mond te moeten houden...
Weer een gestoorde gelovige die de boel moest verzieken.
Is het nou zo moeilijk....om respect op te brengen in dit landje voor de medebewoners die hier ook wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan gaan ze de doden herdenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het kan korter sorry VRIENDELIJK groet ONBEKENDEN