Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik vanavond de vlag buiten hangen?

Halfstok, da's logisch...

Mijn vraag is vooral gericht op de activiteit na de stilte. Bij officiële herdenkingen wordt de vlag dan gehesen van halfstok naar heel. Maar in de vlaginstructie van het Ministerie van Binnenlandse zaken (http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=11867)staat dat 'ie tot zonsondergang halfstok moet blijven hangen (21:10 uur).

Moet ik hem nou ophijsen, zoals ze doen bij de officële herdenkingen of halfstok laten hangen?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Op 4 Mei word de vlag halfstok gehangen.
Om 8 uur hebben we 2 minuten stilte
Na de 2 minuten hoort de vlag officieel in de top te worden gehesen, omdat dan de dodenherdenking voorbij is.
Hierbij zei ik officieel, omdat weinig mensen dit weten en dus hun vlag halfstok laten hangen.
Bij een gebeurtenis waarbij de vlag word uitgehangen mag volgens de 'vlagregels' de vlag niet langer hangen als zonsondergang.

Op 5 Mei vieren we dan Bevrijdingsdag en hijsen de vlag naar de top.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van dezelfde site:
Het halfstok hijsen van de vlag behoort op de volgende wijze te geschieden: eerst wordt de vlag vol gehesen, daarna wordt zij langzaam en statig neergehaald, totdat het midden van de vlag op de helft van de normale hoogte is gekomen, waarna de vlaggelijn wordt vastgebonden; de vlag wordt niet opgebonden. Bij het neerhalen van een halfstok gehesen vlag wordt deze eerst langzaam en statig vol gehesen en vervolgens op dezelfde wijze neergehaald.

Het genoemde moment 21:10 is het moment van zonsondergang, en het moment dat je de vlag moet binnen halen. Officieel mogen vlaggen nl niet na zonsondergang blijven hangen. Persoonlijk zou ik de vlag na de 8pm herdenking ook doorhijsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
op 6 mei moet je de vlag weer halfstok hangen,want dan herdenk je Pim fortuin
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing