Waarom denkt de mens anders over geld dan over gezond verstand?

René Descartes schreef:
"Het gezond verstand is van alle dingen op de wereld het gelijkmatigst verdeeld. Want iedereen vindt dat hij er zo goed van voorzien is.
Waarom is dat met materiële zaken niet het geval?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Elk mens vind van zichzelf dat hij genoeg gezond verstand heeft.
Niet elk mens vindt dat hij genoeg geld heeft.
tinus1969
8 jaar geleden
@henkaren: Dit is een ironische grap van Descartes die je niet 100% serieus moet nemen.

Antwoorden (2)

Materiële zaken zijn nu eenmaal niet gelijk verdeeld en dat is door iedereen waar te nemen. Hierdoor gaat men ook anders over het bezit van het materiële denken. Vandaar ook het spreekwoord: Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Ofwel, als je veel te besteden hebt, is het gemakkelijk uitgeven.
Maar......... als je veel te besteden hebt, gaat je gezond verstand ook anders redeneren, dan wanneer je niets (of weinig) te besteden hebt.
8 jaar geleden
Die zin heeft Descartes ironisch bedoeld. Eigenlijk wil hij daar het tegenovergestelde mee zeggen.
De zin komt namelijk voor in zijn grote werk 'Discours de la Méthode'. Wat hij hierin onderzoekt is namelijk hoe men tot ware kennis kan komen. In de tijd vóór Descartes was men niet zo kritisch tov wat nu eigenlijk werkelijk is. Aristoteles was al eeuwen de gezaghebbende geleerde over allerlei dingen. Iedereen leek het met hem eens te zijn en hem te volgen. Descartes kon er echter niet goed mee leven met al die oude veronderstellingen. De meeste mensen wel, die wisten het allemaal al wel hoe het zat en dat was goed. Maw iedereen beschikte over een goed verstand dat geen verbetering meer nodig had. Hier was Descartes het dus niet mee eens en vertaalde dat in deze ironische zin.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verhandeling_over_de_methode