Hoe ziet een huidig ID voor politieagenten eruit?

Zijn er ook nog afwijkend ID's? Is dit landelijk gelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ziet eruit als het 'specimen' van agente J. Smit zoals je dat in beeld krijgt in Google bij zoeken op 'afbeeldingen' en 'legitimatiebewijs politie'.

De kleur is kennelijk moeilijk correct in beeld te krijgen want er staan er meer op dan alleen dat.

Belangrijk herkenningspunt is het politielogo dat ook als hologram ongeveer midden op het legitimatiebewijs staat en deels over (?) de foto zit. Zo zou je de "echtheid" moeten kunnen vaststellen, al hoeft een politieagent zijn legitimatiebewijs niet uit handen te geven. Hij hoeft het (indien hij gekleed is in uniform) alleen te laten zien.

Dat is het externe legitimatiebewijs.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bijlage 1

"Het model van het legitimatiebewijs is het model zoals dat is opgenomen in het handboek politielogo en huisstijl 1993 dat ter inzage ligt bij de bibliotheek van het ministerie van Binnenlandse Zaken, Schedeldoekshaven 200, 's-Gravenhage.
Bijlage 2

Het politielegitimatiebewijs wordt als volgt geprepareerd:

Het politielegitimatiebewijs wordt voorzien van een zwart/wit pasfoto van de ambtenaar. Het formaat van de pasfoto is 25 bij 32 millimeter. De foto wordt van het vooraanzicht van het gelaat genomen.

De op het model van het politielegitimatiebewijs aangegeven gegevens worden ingevuld.

Het politielegitimatiebewijs van de korpschef wordt ondertekend door de korpschef en de korpsbeheerder. Het politielegitimatiebewijs van de overige ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 1, wordt ondertekend door de ambtenaar en de korpschef of een door deze aangewezen ambtenaar.

Het politielegitimatiebewijs wordt gelamineerd met een door het Korps landelijke politiediensten te verstrekken pouche waarin een kinegram met het politielogo is verwerkt. Het kinegram wordt geplaatst op de pasfoto. Het politielegitimatiebewijs wordt gelamineerd op 115 °C."

Aldus de bijlage bij de "Regeling politielegitimatiebewijs".

Toegevoegd na 31 minuten:
Zie ook onderstaande bron.

Toegevoegd na 34 minuten:
En in de tweede bron de regeling. Maar daarbij zit geen plaatje.

Toegevoegd na 35 minuten:
Waar ik schreef dat de uniform geklede agent het moet laten zien, hoort daarbij "op verzoek".
Computoon