welke conflicten spelen er in syrië?

Ik zit in de 3e en moet voor aardrijkskunde een powerpoint presentatie voorbereiden over de conflicten van Syrië. Ik vind het echter erg lastig om allemaal te begrijpen. Ik had al wel een idee hoe ik het wil hebben. Ik dacht aan een kaart van Syrië waar "grenzen" op staan van de groepen die tegen elkaar vechten en door wie zij gesteund worden. Mijn deel hoeft maar 3 á 4 min lang te zijn maar het moet wel compleet zijn. Kan iemand mij op weg helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De Syrische president Bashar al-Assad is sinds 2011 met diverse groeperingen verwikkeld in een strijd om de macht. Dit begon doordat grote groepen demonstranten een einde van de corruptie en de vrijlating van duizenden politieke gevangenen eisten. Deze protesten gingen al snel over in gewelddadige conflicten en mondden uiteindelijk uit in een bloedige burgeroorlog die nog altijd voortduurt. Het conflict heeft een sektarisch karakter gekregen. Het staatsleger van Assad bestaat grotendeels uit moslims met een sjiitische achtergrond en wordt gesteund door sjiitische organisaties zoals Hezbollah. Ook Iran en Rusland steunen Assad. Soennitische moslims verenigen zich in rebellengroepen, waaronder het Vrije Syrische Leger, Jahbat Al-Nusra en IS. Deze rebellen zijn in tegenstelling tot de sjiitische groepen erg versplinterd en bevechten ook elkaar.

Bronnen:
http://www.europa-nu.nl/id/vip3ic6okipx/bu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100