welke conflicten spelen er in syrië?

Ik zit in de 3e en moet voor aardrijkskunde een powerpoint presentatie voorbereiden over de conflicten van Syrië. Ik vind het echter erg lastig om allemaal te begrijpen. Ik had al wel een idee hoe ik het wil hebben. Ik dacht aan een kaart van Syrië waar "grenzen" op staan van de groepen die tegen elkaar vechten en door wie zij gesteund worden. Mijn deel hoeft maar 3 á 4 min lang te zijn maar het moet wel compleet zijn. Kan iemand mij op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op goede vraag is deze vraag al eerder gesteld . Op de achtergrond in Syrië speelt ook mee dat Rusland al sinds de koude oorlog daar een ijsvrije oorlog's haven exploiteert een gebied zo groot als groot Rotterdam is daar helemaal Russisch . Vliegvelden alles . Rusland wil dat NIET kwijt. De Saoedi's betaalden de strijd Vd Soennieten ( Nusra Is ) en Turkije speelt een dubbel spel ! Ruilt ( of koopt olie ) tegen wapens aan iedereen die Koerden uitmoord . Veel wapen transporten van uit Saoedie zijn door Turkije vervoerd . Nu zijn ze wel geschrokken van het is monster wat ze zelf gecreëerd hebben . Maar dat is uiterlijk vertoon .Ook de Saoedisch voeren hun macht strijd tegen Iran via Syrië . Deze drie houden het oorlog's vuur brandend . Over de hoofden van de . onschuldige burgers. Iran heeft te veel invloed in Irak vinden de Saoedisch .

Het beste antwoord

De Syrische president Bashar al-Assad is sinds 2011 met diverse groeperingen verwikkeld in een strijd om de macht. Dit begon doordat grote groepen demonstranten een einde van de corruptie en de vrijlating van duizenden politieke gevangenen eisten. Deze protesten gingen al snel over in gewelddadige conflicten en mondden uiteindelijk uit in een bloedige burgeroorlog die nog altijd voortduurt.
Het conflict heeft een sektarisch karakter gekregen. Het staatsleger van Assad bestaat grotendeels uit moslims met een sjiitische achtergrond en wordt gesteund door sjiitische organisaties zoals Hezbollah. Ook Iran en Rusland steunen Assad. Soennitische moslims verenigen zich in rebellengroepen, waaronder het Vrije Syrische Leger, Jahbat Al-Nusra en IS. Deze rebellen zijn in tegenstelling tot de sjiitische groepen erg versplinterd en bevechten ook elkaar.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel dit heeft erg geholpen