Kan ik een zending weigeren?

Ik heb wat spulletjes gekocht via internet in China. De verkoper heeft deze verdeelt over 2 pakketten. Het eerste pakket is nu bij de douane onderschept en staat apart omdat ze denken dat het copy is. (ja of neen, laat ik in het midden) Het tweede pakket is ook onderweg en dat zal waarschijnlijk dan ook wel tegengehouden worden.
Kan ik dat tweede pakket weigeren en vragen dat ze het retour afzender sturen?
Sta ik nu door dat eerste onderschepte pakje op een "zwarte lijst" zodat alles wat doorkomt met mijn naam erop sowieso gecontroleerd wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K

Antwoorden (2)

U krijgt hoe dan ook een brief thuis of u wilt aangeven of u het pakket aan neemt of wilt weigeren als u het weigert is er verder niks aan de hand.neemt u het wel aan moet i vermelden wat het product is en de waarde ze vragen om factuur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als u de btw, douanerechten en inklaringskosten niet wilt betalen, dient u de zending direct te weigeren als ze aangeboden wordt. De zending wordt dan gelijk retour afzender gezonden of vernietigd, afhankelijk van de wens van de afzender.
De verplichting tot het betalen van de douanerechten, btw en/of andere invoerheffingen en de inklaringskosten vervalt dan. Voor eenmaal geaccepteerde zendingen zijn zowel de douanerechten, btw en andere invoerheffingen als de inklaringskosten verschuldigd.
U heeft het over twee pakketten. Alles onder de € 22,- is vrij van belasting. Alles daarboven niet (tenzij het een cadeau is, dan is de grens € 45,00).
De vervoerder mag ze zonder verdere formaliteiten door laten gaan (als die waarde tenminste niet betwijfeld wordt door de douane). U betaalt in die gevallen dan ook géén inklaringskosten.
Als echter de Douane vermoedt dat u meerdere zendingen importeert van dezelfde webwinkel met als vooropgezet doel belastingheffing te voorkomen, kunnen daar nadelige gevolgen aan verbonden zijn.
De douane kent wel een zwarte lijst, maar die is bedoeld om ondernemers in kaart te brengen die handelen als importeur en de namaak-spullen in de Eu op de markt brengen.