welk land is de meest ontkerkelijkte land in europa?

8 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NL
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is zo'n vraag waar eerst goed bedacht moet worden wat we exact als ontkerkelijking beschouwen. http://www.encyclo.nl/begrip/ontkerkelijking
-Minder aantallen mensen in de kerken elke zondag?
-Kleinere ledenaantallen in de kerken.
-Secularisatie (welke ook weer voor meer dingen kan staan)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Secularisatie
-Ontkerkelijking is het proces waarbij de kerk als instituut invloed verliest in de maatschappij. Hieronder valt de trend dat steeds minder mensen de kerk bezoeken, en ook de scheiding van Kerk en staat. Ook het meer specifieke begrip secularisatie zou je hieronder kunnen scharen. Maar secularisatie wordt tegenwoordig soms ook wel meer algemeen gebruikt als synoniem voor ontkerkelijking.
(Die laatste is lastig te meten, invloed is moeilijk te ontdekken.) Je zal zien dat mensen straks met lijstjes komen die niet vertegenwoordigen wat je precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het algemeen zou ik NL en de Scandinavische landen gokken. Sommige begrippen "ontkerkelijking" zeggen niet zoveel. Wat in mijn ogen meer uitmaakt is wat iemand gelooft. Iemand die niet gelooft is soms nog jaren lid van een kerk. Mensen die niet geloven kunnen de kerk bezoeken. Vroeger zal dat onder sociale druk veel vaker hebben voorgekomen. Gelovigen hoeven niet per se naar de kerk te gaan of lid te zijn van een kerk. Een veel beter onderzoek dan lidmaatschap, of bezoek lijkt me dus: https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Europe#Eurobarometer_poll_2010 Wat meteen opvalt is: https://www.quora.com/Why-is-atheism-so-prevalent-in-the-Czech-Republic
Dus gedwongen seculier is Tsjechië de koploper. Estland is een gekker geval:
http://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2011/sep/16/estonia-least-religious-country-world
Daar heeft religie nooit zo'n grote rol gespeeld als de vergelijkbare Baltische staten. De eerste "normale" ontkerkelijkte staat lijkt dus Zweden te zijn. Waar als je dit bij lidmaatschap bekijkt je weer een enorme discussie krijgt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Sweden#Religion_in_Sweden_today Welke dus door automatisch lidmaatschap lekker hoog blijft. Je moet actief niet lid worden in plaats van andersom. Van wat ik ervan begrijp is Zweden enorm seculier in politiek. Maar in lidmaatschap zou je het enorm kerkelijk kunnen zien, maar dat is in mijn ogen dus een misvatting. Zoals je ziet een enorm lastig vraagstuk, als je niet keihard definieert wat je bedoelt. En dan nog...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Scandinavische landen heeft men de Staatskerk... die ook Burgerzaken doet...!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar wat zegt dat? Niet dat de politiek opinie is dat abortus illegaal zou moeten zijn of dat homohuwelijk ondenkbaar is of dat de kerken zondag vol zitten. Dus naast zo'n 1-zins-uitspraak zou je toch wat meer context moeten geven. Lees ook:
http://www.salon.com/2015/08/17/the_8_most_atheist_friendly_countries_in_the_world/ 1 Tsjechië
2&3 precies Zweden en Denemarken
6 Noorwegen @freekfluweel
Je zal dus eerst moeten zeggen wat ontkerkelijking is in jouw ogen voordat je iets af kan schieten danwel als kandidaat naar voren schuiven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De scheiding kerk en staat is inderdaad niet zoals je die verwacht bij zo'n ontkerkelijkt land. Schokkend in mijn ogen zelfs. Als Zweden morgen met dezelfde mensen een nieuwe staatsinrichting zou bedenken zou het er nooit zo uitzien. Seculier (als in scheiding van kerk en staat) is het zeker niet te noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog wat over opgezocht: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2529823/2000/01/10/Zweden-beleeft-na-bijna-vijf-eeuwen-staatskerk-een-stille-revolutie.dhtml
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een leven als een god in Frankrijk . Niks te doen als godheid . Een ieder was bezig met goddeloze zaken zo zei men in de jaren 60 . Dit is een opmerking niet een waarheid .

Antwoorden (4)

Het blijkt dat in voormalige communistische landen sinds 1990 de populariteit van secularisme ( = de overtuiging dat religie en geloof geen invloed mogen uitoefenen op de maatschappij) te dalen en religiositeit en kerkbezoek toe te nemen. In samenlevingen met een hoge mate van financiële en sociale zekerheid komen religiositeit en kerkgang minder vaak voor. Het is dus niet zo dat mensen minder religieus worden door allerlei technologische ontwikkelingen. Europa is wel een uitzondering, want de andere werelddelen worden juist religieuzer.

De daling van het aantal kerkgangers gaat het snelst in Frankrijk. Daar ging het in dertig jaar tijd van 23% naar 5% van de bevolking. Ook het aantal mensen dat zichzelf als religieus beschouwt is het laagst in Frankrijk. De secularisatie is in Frankrijk het verst voortgeschreden.
[Eigenlijk zit Duitsland ongeveer op hetzelfde niveau, maar door de samenvoeging van Oost en West is het totaal hoger geworden. Want Oost-Duitsland was uitgesproken godsdienstig].
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De claim:
"Ook het aantal mensen dat zichzelf als religieus beschouwt is het laagst in Frankrijk." Is onjuist, of in ieder geval niet te controleren waarop het gebaseerd is aangezien de website geen gehoor meer geeft. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_irreligion#Countries De andere claim over Oost-Duitsland kan ik ook slecht plaatsen:
http://www.theguardian.com/commentisfree/belief/2012/sep/22/atheism-east-germany-godless-place
https://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion_in_Germany Je eerste alinea mist Tsjechië welke dus juist als nr.1 gezien kan worden. Ook daar zie je nog een daling in kerkelijkheid. Je andere bron snap ik niet, je hebt er niets uit gequote en deze pakt een paar landen en geeft wat cijfers hier en daar.
Tsjechie is één van de minst religieuze landen.
8 jaar geleden
Tsjechië en Zweden zijn enorm ontkerkelijkt in de zin van het woord dat er weinig kerkgangers zijn, weinigen zijn die religie als belangrijk zien, of willen dat de kerk een invloed zou moeten hebben in staat. In Tsjechië is de ontkerkelijking vooral te danken aan het communisme maar ook na 1991 is er een sterke dalende lijn te ontdekken in kerklidmaatschap. Zweden is daarin wel enorm paradoxaal aangezien iedereen tot bepaalde tijd vanzelf lid werd van nota bene een staatskerk. De staatskerk en het aantal leden ervan moet hier vooral niet worden opgevat als een maatstaf voor kerkelijkheid (religiositeit).
https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_the_Czech_Republic

Estland is ook enorm irreligieus, maar was dat voor het communisme ook.

Uiteindelijk is het lastig een duidelijke kandidaat aan te wijzen, gezien het begrip "ontkerkelijkt" voor meerdere uitleg vatbaar is.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_irreligion#Countries
(klik de respectievelijke jaren aan en wederom staan Tsjechië en Zweden hoog)

Aan de andere kant zou je Zweden als een van de meest onseculiere Westerse landen kunnen zien. Maar dan kijk je dus vooral sec naar de vorm en ledenaantal, niet wat er achter schuilgaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion_in_Sweden

1. Tsjechië
2. Zweden (met een flinke voetnoot, de Zweeds paradox), maar wel een eerlijkere ontkerkelijking, niet een die deels afgedwongen is door communisme.

Zweedse paradox:
http://www.iclrs.org/content/blurb/files/Sweden.1.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanuit de communistische tijd is dat volgens mij Albanië.