Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent from 10 am CET / 9am GMT? BELGIË

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toevoeging op de antwoorden.
AM is in de ochtend.
Bordensteker
9 jaar geleden
De twee antwoorden die kort na de vraagstelling gegeven zijn, gaan voorbij aan het woord "from" ...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

“From 10 am CET” betekent "vanaf 10 uur ’s morgens" in Centraal Europese Tijd, hetgeen de geldende lokale wintertijd in o.a. België en Nederland is.
“From 9 am GMT” komt op hetzelfde neer: "vanaf 9 uur Greenwich Mean Time" oftewel Middelbare tijd van Greenwich. Greenwich ligt bij Londen en als het hier 10 uur is , staat de klok daar op 9 uur.

Engeland heeft een tijdzone waar het één uur vroeger is dan hier.
“AM” betekent “voormiddag”, d.w.z. voor het middaguur (‘ante meridiem’)
Bij een tijdstip na het middaguur tellen wij in het 24-uurs systeem de uren van 12 t/m 23, en na 24 beginnen we de volgende dag weer van voor af aan. In o.a. Engeland en zeker ook in Amerika gebruikt men vaak de 12-uurs aanduiding zoals op de wijzerplaat van een klok, en dan worden de uren na het middaguur aangeduid met “PM’ (‘post meridiem’).

Greenwich Mean Time is overigens tegenwoordig voor veel toepassingen vervangen door Universal Time (UT) cq Universal Time Coordinated (UTC), die op dezelfde tijdzone betrekking heeft.
De lokale tijd in Centraal Europa is in de winterperiode UTC+1, en in de periode met zomertijd UTC+2.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Min begrijp ik niet. Dit is volgens mij de enige compleet juist antwoord. +
Bordensteker
9 jaar geleden
Dank u! Mijn avatarafbeelding duidt trouwens ook op de betekenis van het eerst nationaal en later internationaal coördineren van de aanduiding van de tijd. Zonder tijdsafspraken werden de dienstregelingen van de aller eerste treinen al snel weergaloze doolhof van moeilijk bruikbare informatie. Want elke stad hield destijds zijn eigen zonnetijd aan, hetgeen een belangrijk verschil is met het werken met een zonetijd! Ik was ooit Bordensteker (richtingbordenophanger annex vertrektijdwijzerverzetter) op het nog steeds belangrijkste overstap/grensstation nabij de zuidelijke landsgrens, met het oogmerk om de reizigers zich met de tijdseigen technieken vlot bij de juiste trein te kunnen laten verzamelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je geinteresserd bent in datum en tijd kijk dan eens op https://www.timeanddate.com . Ik haal daar altijd de jaarkalender met maanstanden vanaf. Je kunt ook uitrekenen hoeveel dagen je oud bent, lokale tijden vinden etc.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing