"Moet" je melding maken als je mensen op het spoor ziet lopen, zo ja, waar?

Ik zag zojuist een groep jongeren klieren, op de spoorlijn, die achter het kantoorgebouw loopt waar ik werk.

Die lijn is best druk en de heren hebben volgens mij aardig wat gedronken. Ik heb ze (netjes) aangesproken door het raam, maar als antwoord kreeg ik een steen naar het raam gedonderd. Mis gelukkig.

Maar kan ik dat soort gedrag ergens melden? Die steen maakt me niet uit, ik maak me eerder zorgen over een aanstormende trein.

Overigens zijn de heren zojuist vertrokken maar ik vroeg het me af.

8 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou gewoon 112 bellen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ProRail heeft een eigen meldkamer.
Boete minstens € 240,-- voor spoorlopen.
https://www.prorail.nl/omwonenden/veiligheid/veilig-gedrag PazzUp heeft een lespakket ontwikkeld gericht op kinderen en jongeren. Daarbij wordt kinderen geleerd dat je bij het spoor voorzichtig moet zijn en dat de regels er niet voor niets zijn. Een lespakket !! Sorry, maar dat vind ik echt te zot voor woorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het echt belangrijk of het "moet"?
In het dorp van mijn jeugd zijn een keer 3 jongens van 18 omgekomen omdat ze liepen te klieren op het spoor.
Ik denk dat hun ouders eeuwig dankbaar zouden zijn geweest als iemand de politie gewaarschuwd had.

Antwoorden (3)

Het kan een gevaarlijke situatie zijn.
Ik zou wel de politie bellen en je bezordheid uitspreken.

Het nummer 0900-8844 is hét landelijke servicenummer van de politie. Met dit nummer kunt u bellen voor al uw niet-spoedeisende vragen of problemen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel om denken: het nummer kost 2,8 cent per minuut, met een starttarief van 9,51 cent, je gebruikelijke belkosten.
Als er sprake is van acuut levensgevaar, ben je verplicht om te doen wat je redelijkerwijs kunt doen. Het nalaten hiervan kan strafbaar zijn:

"Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie." (artikel 450 wetboek van strafrecht).

De vraag is alleen in hoeverre er sprake is van 'ogenblikkelijk levensgevaar' als een paar jongens lopen te klieren. Als je iemand in z'n eentje verloren langs het spoor ziet lopen, of als er een klein kind loopt, zou ik zeggen dat je verplicht bent om naar vermogen in te grijpen. Vanuit kantoor is dat waarschijnlijk allereerst 112 bellen, als je dichterbij bent het kind - als dat voor jezelf veilig kán - oppakken of een zwaarder persoon proberen te overreden om daar weg te gaan.

Bij een groepje jongens dat loopt te klieren, ligt dat naar mijn idee anders. Er is dan meer sprake van potentieel levensgevaar en niet zozeer van ogenblikkelijk levensgevaar. In principe zal een tienerjongen(?) in staat zijn om een trein te zien aankomen en op tijd weg te gaan, en van een groepje kun je aannemen dat ze niet van plan zijn om zichzelf iets aan te doen. Maar bij een verkeerde inschatting van snelheid, afleiding of een gewone misstap, kan zo'n situatie natuurlijk wel degelijk omslaan in een levensgevaarlijke situatie. Ik denk dat het een beetje aan de toeschouwer is om te beoordelen of de situatie van het moment het bellen van het alarmnummer rechtvaardigt. En ik zou daarbij aantekenen dat wij soms nét iets teveel ingeprent hebben gekregen dat je vooral het alarmnummer 112 niet moet bellen tenzij iemand daadwerkelijk dood ligt te gaan. Dat nummer is óók bedoeld voor heterdaadsituaties (je ziet een inbreker bij de overburen) en voor situaties die acuut kunnen wórden. Voor deze specifieke situatie durf ik het niet te zeggen, want ik was er niet bij en ken dus niet de gevaarsetting ter plaatse, leeftijd van die jongens, etc. Maar ik zou zeggen dat dit één van de dingen is waarbij het devies "bij twijfel niet doen", NIET geldt. Bij twijfel of je het alarmnummer moet bellen, moet je meestal gewoon bellen. Beter dat, dan spijt achteraf omdat je een leven had kúnnen redden, maar dat naliet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies, wel of niet gevaarlijk op dat moment is niet belangrijk. Spoorlopen is verboden, ook op tijden dat het niet gevaarlijk lijkt.
Via 112 wordt ProrRail gewaarschuwd. Die hebben een eigen meldkamer.
Boete minstens € 240,--
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat weet ik, maar de vraag was of je verplicht bent om het te melden als je iemand op het spoor ziet lopen. Je bent niet verplicht om het te melden als je iemand een overtreding ziet begaan, maar wél verplicht om naar vermogen in te grijpen bij acuut levensgevaar. Dat je daarnaast ook een melding kunt en mag doen bij de politie (in dit geval gewoon het 0900 nummer) of bij ProRail vanwege de overtreding, is een ander verhaal. Of ik moet de vraag helemaal verkeerd begrepen hebben, maar dat is in elk geval hoe ik de vraag naar het "moeten" heb opgevat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12, Als jij voor jezelf vindt dat je verplicht bent om in te grijpen bij acuut levensgevaar dan ben je dus voor jezelf verplicht ProRail te waarschuwen en niet te wachten totdat de trein in volle vaart aankomt. HeerVoldemort en jij ook denk ik zomaar, zijn geen personen die denken: "Ik sta erbij en ik kijk ernaar".
Het gaat er ook niet alleen om dat men die spoorlopers wil redden, maar om zorg te dragen dat het leven van de machinist niet voor altijd verwoest wordt, mocht her onverhoopt verkeerd gaan. Mensen vergeten maar al te vaak dat men door ondoordacht gedrag, niet alleen zichzelf, maar ook anderen, die nergens schuld aan hebben, onnoemelijk veel leed bezorgt.
Dus "moet" je waarschuwen als je spoorlopers ziet? Niet op grond van de wet, maar wel moreel.
Zolang blijkt dat 'men' de spoorlopers vrijwillig meldt, omdat 'men' vindt dat het moet, is er geen aanleiding dit in een wet te gieten.
De wet is geen supermarkt waarin je alles moet kunnen vinden wat je wel of niet kunt gebruiken. .
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja ik had "moet" bewust tussen " geplaatst. Omdat ik inderdaad niet op wettelijke grond bedoelde.
Ja, dat moet.
En wel bij 112.

Met alle respect en begrip voor de al gegeven antwoorden en reacties (waar ik best mee kon leven) kan ik nu het volgende inbrengen.
Ik heb net (naar aanleiding van een andere aangelegenheid) contact gehad met ProRail afd. Publiekscontacten, te vinden onder www.prorail.nl en dan onder de kop “Omwonenden”:

“Heeft u een vraag of een klacht? / 0800-7767245 / Elke werkdag tussen 8.00 en 18.30 / (en 24*7 voor urgente meldingen)”.

Daar heb ik de vraag van HeerVoldemort meteen even ter sprake gebracht.
De reactie was eenvoudig en (voor mij als gepensioneerde Belgische machinist) toch nog iets onverwacht: “_Altijd en meteen_ de politie bellen op 112.”
Niet op 0900-8844.
En zeker niet ProRail zelf bellen hiervoor (zelfs niet op dat zonodig voor urgente meldingen 24 uur per dag bereikbare nummer), want zij kunnen er totaal niet snel op reageren, en moeten het dan alsnog bij de politie aanhangig maken, wat alleen maar vertraging (en mogelijk verwarring) geeft.

Dus: bij personen in het spoor: altijd meteen 112 bellen. Geen discussie over mogelijk bij ProRail! Gewiekste jongeren, dronken jongeren, kleine kinderen, sukkelende ouderen, maakt echt niets uit!

Met dank voor jullie reeds ingebrachte overwegingen.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Eens. Mijn eigen ervaring is, dat de 112-telefonistes eerlijke meldingen altijd aannemen, ook van zaken waarvan onduidelijk is of ze spoedeisend/levensbedreigend zijn (ik heb bv wel eens gebelde voor mensen die met de auto langs de snelweg stonden).
Bordensteker
8 jaar geleden
Ook in België is het de bedoeling om direct in te grijpen als er spoorlopers gezien worden: di 02/02/2016 - 17:06 Belga
Spoorlopen heeft vorig jaar aan vier mensen het leven gekost. Dat is een duidelijke daling tegenover 2014, toen het nog om negen dodelijke slachtoffers ging, zo heeft spoorwegbeheerder Infrabel meegedeeld. De hinder voor het treinverkeer is wel opvallend sterk toegenomen: tot gemiddeld meer dan vijf uur per dag. In totaal werden vorig jaar 573 gevallen van spoorlopen geregistreerd, tegenover 509 een jaar eerder. Ondanks die stijging is naast het dodental ook het aantal zwaargewonden afgenomen. Er raakten in 2015 drie mensen zwaargewond toen ze illegaal op, over of naast de sporen liepen en ongewild werden aangereden door een trein. In 2014 werden zo nog zeven zwaargewonden geteld. Opvallend is dat het spoorlopen vorig jaar een erg grote impact had op de stiptheid van de treinen. Het aantal minuten vertraging dat wordt toegeschreven aan spoorlopen is op een jaar tijd namelijk met 78 procent toegenomen, tot 112.327 minuten. Omgerekend gaat het om meer dan 5 uur per dag.
Bewustmakingsacties en struikelmatten Infrabel wijst voor een verklaring naar de bewustmakingsacties die gelanceerd werden bij het spoorwegpersoneel en die de waakzaamheid hebben verhoogd. "Deze waakzaamheid zorgt ervoor dat elke vorm van verdacht en gevaarlijk gedrag van spoorlopers meteen wordt gemeld aan de verkeersleiding", zegt Infrabel. "Voor de veiligheid wordt het treinverkeer dan vaak onmiddellijk en volledig stilgelegd. En dat net zo lang tot men is kunnen gaan controleren dat de overtreders het spoorwegdomein effectief hebben verlaten." [ ... ] Dus ook daar geldt: men wil direct kunnen ingrijpen.
En dat veronderstelt m.i. voor burgers het onmiddellijk melden via 112.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@tinus1969
Dat kan een hele goede reden zijn om 112 te bellen. Ik weet namelijk uit eigen ervaring hoe even een band verwisselen op de vluchtstrook kan aflopen. Dat was 12-11-2012 waar ik als eerste aanwezig was bij een dodelijk ongeval op de A1 hmp 56.7 bij Hoevelaken. En dat vergeet je nooit meer. Sindsdien bel ik ook 112 wanneer ik een gevaarlijke situatie zie op een vluchtsrook. Van de week nog gedaan op de A12 bij Utrecht. Ook een lekke band en vluchtstrook gescheiden van de berm door vangrail en geluidswal. De mensen die pech hadden stonden mij veel te dicht op de rijbaan. Dan bel ik gerust 112 ook ZONDER oortje of carkit. (Dat zeg ik overigens wel meteen tegen de centralist) Mocht de politie mij zien bellen kan ik bewijzen dat ik een gegronde reden had om niet handsfree te bellen.