Wat is een zoutbewerker?

Ik ben bezig met een stamboomonderzoek en op de huwelijksakte van een van mijn voorvaderen staat dat hij 'zoutbewerker' was. Weet iemand wat dat inhoudt? Of zou er niet per ongeluk Houtbewerker zijn bedoeld...?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Wellicht iemand die in een zoutmijn werkte? Zoals bv zoiets: http://www.salinesdesalins.com/index_en.php
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wieliczka-zoutmijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch niet deze ? :
http://www.pondes.nl/detail/sfinfo.php?sour=803091016&naam=
Antoni
8 jaar geleden
@janssenfrank, nee, het is geen schrijffout. Volgens dit document https://bib.kuleuven.be/ebib/data/ocr/1796_telling_Antwerpen_1_scan.pdf waarin beroepen in 1796 zijn vermeld, was "zoutbewerker" toen een beroep, dat: 1. in de steden voorkwam, niet op het platteland;
2. gezien kan worden als een ambacht en in het document ook vermeld is in een categorie van ambachten;
3. te maken heeft met voeding en ook vermeld is in een subcategorie bij andere ambachten die met voeding hebben te maken. Een verdere verklaring vond ik helaas (nog) niet.

Antwoorden (1)

Het is geen verschrijving, maar was echt een beroep. Een zoutbewerker was een salarius, ook wel zoutzieder geheten.

Zoutwinning was een belangrijke economische pijler in de late middeleeuwen. Zout werd gebruikt voor het conserveren van voedsel, waaronder vis en vlees. Voor de middeleeuwse zoutproductie werd veen gewonnen en verbrand. De as van de verzilte turf werd vervolgens met zeewater vermengd. Het zout werd verkregen door een procedé van mengen en inkoken. Dat gebeurde in zogeheten zoutketen, simpele houten gebouwtjes. Het zout werd bereid in grote, platte ijzeren pannen, die in enkele ovens stonden. Dit hele proces werd zoutzieden genoemd.

De productie van zout was een gevaarlijk werkje, waarbij de houten gebouwtjes makkelijk in brand konden vliegen. Ook kwamen rook, stank en giftige dampen vrij. Daarom vond je de meeste zoutketen in de late middeleeuwen vlak buiten de stadsmuren. Tot in de 14de eeuw werd het zout gemaakt bij de plaats waar het veen werd gemoerd.
Amadea