Zijn banken eerlijk?

Wat gebeurd er met je spaargeld als je dood bent en de erfgenamen weten niet dat je ergens een vette spaarrekening hebt lopen?

Of dat je dement bent en je weet niet meer dat je ergens een aparte vette rekening hebt lopen?

Zijn de banken zo eerlijk om actief de nabestaanden te achterhalen en te informeren?

Of is dit een "voordeeltje" voor de bank?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

nee.... ze verdienen geld met andermans geld... en vinden het tevreden houden van hun aandeelhouders en winst maken belangrijker dan de belangen van hun klanten.

Ze beleggen dat geld, en hoe groter het risico dat ze nemen, hoe hoger de winst (zolang het goed gaat).

En van die winst stoppen ze een lekker percentage in hun eigen zak als bonus... daarom hebben ze ook die enorme financiele risico's genomen waardoor de kredietcrisis is ontstaan...

Dus als jij een rekeningetje hebt en het blijft staan... en er kraait geen haan naar... dan is dat lekker extra...ik heb nog nooit gehoord dat een bank meewerkt om nabestaanden te vinden... Sterker nog, als je je spaarbank gegevens kwijt bent, kun je ook al niet meer bij je geld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De banken stoppen dat lekker in hun eigen zak, ook als je gewoon niets van je laat horen in 25 jaar, ook als je in de gaskamer omgekomen bent.
Hebben is hebben en krijgen is de kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet altijd!
Ze zeggen dat ze een deel van je gestorte geld lenen.
En je krijgt het soms niet terug!
Soms krijg je misschien €680.- van de €1785.-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen haan naar kraait worden banken steenrijk.
Kijk maar eens wat er boven water is gekomen van al die Joodse tegoeden en het is nog steeds de vraag hoeveel er stilletjes is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Banken worden gerund door mensen dat zegt eigenlijk wel genoeg.

Er zijn er die goud eerlijk zijn, maar de meesten zijn dat niet. Er heerst tegenwoordig een mentaliteit van "als je er mee weg kan komen is het goed" dat zie je in het bedrijfsleven dus ook sterk terug. Het zijn en blijven mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het dan een voordeeltje voor de bank is, ze stoppen het in eigen zak en er kraait geen haan naar,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, banken zijn niet eerlijk. Het is echt teveel moeite om opzoek te gaan naar erfgenamen dus dat zullen ze gewoon houden en in de grote hoop laten "verdwijnen".

Vootbeeld uit de praktijk: Mijn moeder had laatst Euro 1.000 gepind uit de geldautomaat. De eerste keer pinnen ging er iets mis en kreeg ze het geld niet. Toen heeft ze het de volgende dag opnieuw geprobeerd en kreeg ze het geld wel.
Omdat ze lang naar het buitenland verdween werden haar dagafschriften 4 maanden niet bekeken. Bleek dat het toch 2 keer van haar rekening was afgegaan.
Na bellen met de bank zeiden ze dat het klopte en ze het geld dezelfde dag nog zouden terugstorten. Indien mijn moeder dus niet had gebeld had zij het geld nooit gekregen. Is toch idioot? De geldautomaat had die dag een verschil en op een transactie rol kunnen ze zien wij bij dat verschil hoort. Maar dat doen ze niet!
Het zijn dus gewoon boeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval zijn het inderdaad boeven.+1
zondag
13 jaar geleden
"Het is echt teveel moeite om op zoek te gaan naar erfgenamen..." schrijf je. Maar als er nou schulden zijn inplaats van een dikke vette plus op de rekening, is het voor die banken dan ook teveel moeite om op zoek te gaan naar de erfgenamen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het onder de 1000 euro is doen ze echt geen moeite.
En anders wel.
Banken passen gewoon netjes op je geld, zelfs als je er al lang niet meer bent.
Ze steken het niet in hun zak; waarom zouden ze zolang het op jouw naam staat hoeven ze er geen belasting over te betalen en gebruiken om het aan een ander uit te lenen doen ze toch.
Nabestaanden opsporen kost alleen maar geld, dus dat zullen ze niet doen; ze bewaren het gewoon ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bankiers zijn legale dieven (soms ook illegale) en jammer genoeg zit onze maatschappij zo in elkaar dat ze er mee wegkomen ook.
13 jaar geleden
Tegenwoordig...gaat men letterlijk en figuurlijk..over lijken!
Om aan geld te komen...voor alle schulden die men op zijn nek heeft gehaald. Of laten halen...door een ander.
Banken en failliet gaan....zou NIET mogelijk moeten zijn.
Dat zou ONmogelijk horen te zijn, in feite.
Vroeger kon je een lening krijgen, die 1/3 van je inkomen in beslag nam. Dus...1500 gulden toen nog....dan mocht je HOOGSTENS 500 gulden voor je hypotheek kwijt zijn, per maand. Per Persoon als het ware.
Dan had je nog 1000 gulden over..voor je gas, licht, water, verzekeringen, telefoon, ziekenfonds.
Die regels zijn zo versoepeld de laatste jaren...dat mensen soms de helft van hun inkomen aan een hypotheek kwijt zijn...misschien zelfs nog meer.
Banken wisten...wij krijgen ons geld toch wel...hoe dan ook...uiteindelijk.
En een hoop mensen hebben niet zelf nagedacht...of het wel zo, n goed idee was om dat te doen...
En een hoop zijn er waarschijnlijk gewoon ingeluisd met valse woorden en beloftes. Dat is ook erg in....vandaag de dag.
Banken, pinpas....leuk allemaal...tot dat je NERGENS kunt pinnen...IN geen enkele automaat..van geen enkele bankt!!! OOK NIET IN WINKELS!
EN je hebt GEEN cash geld bij je....dan hang je er aan!
Kun je nog zoveel geld op de bank hebben...maar je hebt het niet in je handen! Dat duurde hier 1 dag....vorige week.
Een stroom storing......dus nergens wat kunnen kopen..want elke winkel werkt met computer kassa's.
Stroom uit...geen kassa...geen scannen...geen verkoop...geen inkomsten...dus verlies.
En de klant geen voedsel....want cash nemen ze dan waarschijnlijk ook niet aan....omdat ze het artikel niet kunnen scannen.
En dan zijn we weer bij af....gewoon een kladblokje..prijzen opschrijven...optellen en afrekenen.
Maar dat kunnen de meeste niet of niet meer....
Uit het hoofd rekenen...
Tja...goed he...die computerwereld.
Leuk...zolang het werkt en aan blijft.
1 stroomstoring van een maand...en Nederland ligt op zijn nederige gatje.
Dus...aldus...zorg ervoor dat er iemand is...die weet hoe of wat...leg desnoods een briefje ergens neer...zodat de nabestaanden dat ooit vinden en het kunnen opeisen.
Dat is mijn advies.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is niet de taak van de bank om nabestaanden te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn net zo eerlijk als politici.....!!!!!
En jij weet vast wel of die eerlijk zijn.