Mag je werkgever je zonder te overleggen op andere dagen indelen?

Dus buiten je vaste werktijden om?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Als dat in je contract staat wel. In mijn contract stond bijvoorbeeld dat ik inzetbaar moest zijn op alle vestigingen (ondanks dat ik twee jaar op dezelfde vestiging werkte) en 'werkdagen in overleg'. Als dat er staat ben je kansloos en moet je gewoon doen wat je baas wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een contract heb voor vaste dagen en uren dan moet alles extra of anders, in overleg gaan.

Als alleen het aantal uren vast staat dan kan er van mij gevraagt worden om op andere dagen dan dat ik gewent ben te komen werken.
Het is belangrijk dit soort dingen goed door te spreken en schriftelijk vast te leggen in het contract als je niet zo fexibel kunt of wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vaste werktijden hebt, en deze werktijden zijn vastgelegd, dan kan dit niet zomaar. Het e.e.a. hangt van je contract af, maar overleg en een tijdige melding van deze veranderingen, lijken mij wel het minste wat een werkgever hoort te doen. Ook een werknemer heeft namelijk vaak in zijn vrije tijd afspraken en verplichtingen, dus 'zomaar' werktijden veranderen heeft voor de werknemer vaak meer gevolgen dan alleen maar op een andere tijd naar het werk toegaan.

Als deze veranderingen voor jou moeilijk realiseerbaar zijn, kijk dan je contract na om te kijken of het correct is wat je werkgever doet. Vraag ook een gesprek aan waarin je uitlegt waarom dit jou niet uitkomst. Je werkgever heeft ook baat bij gemotiveerd personeel, dus als je baas verstandig is, zal hij zeker helpen om naar een oplossing te zoeken (indien nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag. Alleen ben je niet verplicht om op zondag te werken als je dat normaliter ook nog niet hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot het vorige antwoord het volgende.
Bij werkdagen / vakantie dagen in overleg (de zin zegt het al) MOET je werkgever overleggen en instemming tot verandering krijgen. Dat kan wel via de OR, toch zal de werkgever ook in overleg met betrokkene (jou dus)
moeten kijken in hoeverre je dan beschikbaar bent of wilt zijn.
Laat je niet bangmaken.
Veel werkgevers maken misbruik van de voormalige crisis om de werknemersrechten fors te ondermijnen.
Toen het heel goed ging gebruikte de werkgever het argument, dat mensen MOESTEN werken omdat het zo goed ging, nu gebruikt de werkgever het argument"omdat we in een crisis zitten moet ik een "target"
halen, hetzelfde smoesje dus als bij het niet toekennen van loonsverhoging aan "lager"personeel, zelf wel soms 10% extra opstrijken, wat allen kan als je de mensen die het echte werk doen de (terechte) loonsverhogingen onthoud..
We hebben deze crisis in sterke mate te danken aan wanbeleid van "hoger" personeel en het feit dat mensen hun vaste banen in pap tempo kwijtraken (dus geen hypotheek ed. meer mogelijk voor "gewoon"personeel.
Laar je geen oren aannaaien en zoek uit wat je rechten zijn.
Die heb je zeker, je moet alleen je baas zijn Oostindisch geheugen opfrissen.
Doe dit wel met takt, onderzoek eerst wat je feitelijke rechten zijn en weerleg dan duidelijk en vriendelijk waarom zijn "eis"niet ingewilligd wordt.
Wel kan het zijn dat werken op "bijzondere dagen" een fors hoger loon oplevert en vraag je jezelf dan af of je je het kunt permitteren "geen thuis" te geven.
Overigens is het zo dat als je baas geen recht heeft , dagen te claimen en je dit kunt onderbouwen, je daarna wat inschikkelijk opstelt, dit als loyaal ervaren wordt.wat de relatie tussen jou en je werkgever ten goede komt.
Het is dus belangrijk dat de werkgever beseft dat de werkwillige opstelling voortkomt uit vriendelijkheid en loyaliteit en niet uit angst je baan te verliezen.
Dan oogst je respect bij je werkgever en dat kan op enig moment van reorganisatie het verschil maken tussen zij die mogen blijven en zij die gedumpt worden.
Mensen die zonder slag of stoot hun rechten laten ontnemen oogsten GEEN respect, als je je ten onrechte je aan het werk laat zetten, laat je je wellicht ook zonder veel weerstand wegsturen, zonder "gouden "handdruk.