Is het zinvol om Griekenland voor een bankroet te behoeden ?

Natuurlijk , ik wil de bevolking van Griekenland van harte steunen , maar ik wil niet bijdragen in wat een bodemloze put zal blijken te zijn .

Hoe zinvol is het om een land dat economisch zo diep gezonken is overeind te houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Europa dat Griekenland 'helpt' is voor het belangrijkste deel eigenbelang. Als Griekenland failliet gaat, moeten we weer zoveel banken (wie zou er eigenlijk verdienen aan die woekerrentes van de laatste tijd?) met staatssteun overeind gaan houden. En het is eigenlijk de schuld van Frankrijk en Duitsland, die, toen zij de begrotingsgrenzen overschreden, de regels aanpasten om niet beboet te worden, dat het zover heeft kunnen komen. Europa heeft het grotendeels aan zichzelf te danken en helpt voornamelijk zichzelf.

De afweging die gemaakt moet worden is uit welke van de twee kwaden we moeten kiezen. 1) geld lenen aan Griekenland en onzeker zijn over het terugbetaald krijgen. 2) geen geld lenen en de Euro instabiel maken waardoor de financiele schade nog groter kan zijn (want ook andere euro-landen hebben het moeilijk en dat kan net veroorzaken dat die ook gaan omvallen en dan is de euro helemaal niets meer waard). Dus: het is wel zinvol, maar niet tot elk bedrag. En hoeveel wel of hoeveel niet, daar moeten de experts het maar over eens zien te worden...

Paarlen voor de zwijnen en bovendien willen de grieken wel geholpen worden, maar het mag ze niets kosten. Wat de beste strategie is om oude schulden betaald te krijgen is een tweede probleem. Griekenland heeft ons er ingeluisd en daarom behoeft met de belangen van Griekenland verder geen rekening te worden gehouden. Opdelen in stukjes van 1 meter en verkopen mag van mij ook, maar nioemand wil zo'n rampenland hebben. In ieder geval is het geven van geld geen oplossing.

toevallig hadden ze gisteren op RTL7 een duidelijke uitleg waarin de drie opties besproken werden. Klik op de link zou ik zeggen

Bronnen:
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieuws/...

Laten die Grieken maar eerst eens zelf gaan werken. Zelden zo'n lui volk meegemaakt. Zitten de hele dag op de terrasjes, althans de mannen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100