waarom duurde de technische en medische ontwikkeling zo lang?

Waarom is ‘nu’ pas de ontwikkeling en vooruitgang in een sneltreinvaart gekomen?

De mens bestaat al 4 miljoen jaar. Waarom heeft het tot pak weg 150 jaar geleden geduurd voordat de auto (1885) en de telefoon ( 7 maart 1876 ) ( dit als voorbeelden ) werden uitgevonden en waarom gebeurde dit niet veel en veel eerder.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001115.html

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat voor de uitvinding van het een, de eerdere uitvinding van iets anders vaak noodzakelijk is. Om bij voorbeeld een auto te bouwen moet je (onder meer, de lijst is lang niet uitputtend) rubber kunnen vulcaniseren, in een vorm persen, luchtdicht maken en van een (met specialistenwerk gemaakt) ventiel voorzien; de wielen kunnen gieten of van hout naar analogie van een karrewiel kunnen bouwen; Een methode bedenken om te kunnen sturen (met vele onderdelen)... en dan zijn we nog niet toe aan de motor, het chassis, het plaatwerk, de stoelen, spiegels etc.

Twee zeer belangrijke uitvindingen waren de beheersing van het vuur, en die van het wiel. nadat men veilig vuur kon stoken in de haard, werd met behulp van een blaasbalg (als voorganger, een wapperbord) het smeden en gieten van voorwerpen mogelijk. Maar voordat men erts kon opsporen en opgraven en transporteren moest ook nog heel wat worden uitgevonden. En hoe meer men uitvond, des te vaker bleek dat een uitvinding wel voor meerdere doeleinden te gebruiken was: smeedwerk niet alleen voor ploegijzers, maar ook voor zwaarden, ijzeren schepen, breinaalden, ijzerdraad...en elk van deze uitvindingen maakte weer andere dingen mogelijk. De uitdrukking: het geheel is meer dan de som van de delen is hier wel heel sterk van toepassing.

Ook culturele weerstand heeft de snelheid van technologische ontwikkeling vertraagd want veel uitvindingen maakten mensen werkeloos: de houtzaagmolen kon in 1 dag zagen wat een arbeider in 40 dagen kon zagen. Het weefgetouw, de trekschuit en de stoommachine maakten eveneens veel handarbeid overbodig (dus mensen werkloos). Die mensen reageerden soms woedend door al dat 'nieuwerwetse tuig' kort en klein te slaan. Dit is van alle tijden: automatisering maakt nog steeds veel mensen werkloos (en behoedt hen ondertussen soms wel voor gevaarlijk en zwaar werk). In feite zitten we nog steeds in een fase van de industriele revolutie (zie de bron) die op verschillende plaatsen op aarde nogal ongelijk verloopt en lokaal nog in volle gang is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeo: het wiel werd al veel eerder uitgevonden zo'n 3615 jaar geleden.
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-het-wiel/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@azalaia Volgens mij doet WillemNeoChorio geen uitspraken over de tijd waarin het wiel uitgevonden werd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit heeft voornamelijk te maken met de "Renaissance" - " De Heropleving". Scheiding tussen religie en de echte fundamentele wetenschap werd mogelijk en riskeerden intelligente wetenschappers niet meer om vervolgd te worden voor hun bevindingen, die mogelijks niet strookten met een eeuwenlang "gemystificeerd" wereldbeeld. Ook het wetenschappelijk denken vanaf de 17-de eeuw veranderde grondig. Een" vaststelling" van een natuurlijk fenomeen gaf eerst aanleiding tot een "veronderstelling" die dan via een gecontroleerd experiment aanleiding gaf tot verwerping van de veronderstelling of een bevestiging, resulterende in een bruikbare theorie, een wetmatigheid. Al deze geleidelijk verworven basiskennis binnen de wetenschap vertaalde zich vlug in technologische toepassingen, hetgeen resulteerde in meer geldelijke middelen om aan verder onderzoek te doen alsook in een verbeterde communicatie tussen wetenschappers ( transport, telefoon, publicaties) met mondiale uitwisseling van bevindingen en inzichten. Vooral de "complementariteit" tussen de verschillende wetenschapstakken gaf aanleiding tot een explosie van technologische innovaties. Uw moderne programmeerbare broodrooster is het polygaam huwelijk tussen mechanica - thermodynamica - elektrodynamica - kwantumfysica. Kennis is een sneeuwbaleffect,.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@questioneve: en die sneeuwbal gaat steeds sneller rollen on de toekomst naar Mars, maar daar rolt die alleen niet meer vanaf.Wat krijg ik prachtige antwoorden van iedereen op mijn vraag. Het is ook een boeiend onderwerp die een duik in de geschiedenis noodzakelijk maakt om achter de feiten te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat: dat klopt helemaal. Ik had dit kennelijk ergens anders uit geconcludeerd en niet uit een bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WillemNeo gaf een uitgebreid antwoord met een groot aantal voorbeelden waarom de technische ontwikkeling zo lang op zich liet wachten. In zijn antwoord kwam naar voren dat het een samenspel van factoren is en ook oorzaak en gevolg en domino effect.. De 2 woorden 'industriële revolutie' vind ik treffend al had jc54 die 2 woorden ook gebruikt in zijn antwoord.

Andere antwoorden (2)

Dat heeft allemaal te maken met de industriële revolutie, en dat begon zo rond 1750. Door het uitvinden van nieuwe technieken werden er ook steeds meer toepassingen uitgevonden. E.e.a. had inderdaad veel eerder uitgevonden kúnnen worden, maar dat is nu eenmaal niet gebeurd........
8 jaar geleden
Dat heeft te maken met de ontwikkeling van de wetenschappelijke methoden en subsidies van de overheid voor de wetenschap.