Mijn vriend wordt verdacht van handelen in soft drugs. Wat is zijn maximale straf?

Mijn vriend is aangeklaagd voor het handelen in soft drugs. Het bedraagt 11000 gram wiet. Hij heeft toen der tijd zijn auto uitgeleend en zij die zijn auto geleend hebben zijn toen aangehouden en opgepakt. Nu wordt hij verdacht omdat zij het natuurlijk in zijn schoenen proberen te schuiven. Het is 2 tegen 1.. Wat is de maximale straf wat mijn vriend kan krijgen? Heeft hij een kans dit de winnen?
Bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Castle
8 jaar geleden
11000 gram is 11 kilo. Heb je geen typefout gemaakt?
Z512099
8 jaar geleden
11 kilo !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.at5.nl/artikelen/118661/amsterdammer-gepakt-met-11-kilo-wiet
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24681022/__Wiet_in_kofferbak_ontdekt__.html
11kilo vervoeren is niet extreem veel voor handelaren in softdrugs. Handelaren vervoeren soms wel het vijfvoudige. Karima zegt ook niet dat totaal 11kilo in de auto aangetroffen is. Kan ook aangevuld zijn bij een latere huiszoeking.
Poet
8 jaar geleden
Oei! Dat had ik ook niet gezien...
Poet
8 jaar geleden
Ik begrijp dat je vriend zijn auto heeft uitgeleend aan twee vrienden die er 11 kilo softdrugs mee gingen vervoeren. En die vervolgens na aanhouding zeggen dat die 11 kilo er al in zat. Ik neem aan dat deze jongens niet echt vrienden zijn? Maar ik neem ook aan dat je vriend ook wel wist hoe deze vrienden aan hun geld komen. En dan toch je auto uitlenen aan hen? Dat is zo dom dat het nauwelijks waar kan zijn. Ik denk dat je vriend er toch heel wat dieper bij betrokken is dan je hier zegt.
Poet
8 jaar geleden
Ik heb overigens niets tegen softdrugs. Wat mij betreft mag dat morgen worden vrijgegeven. Maar wel tegen dat soort smoesjes zoals auto uitgeleend etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is voor de vriend geen kwestie van winnen of verliezen maar een kwestie van laten bijstaan en hopen op vrijspraak of de minimale straf.
Is ook afhankelijk of de vriend al eens in aanraking is geweest met politie en hoe geloofwaardig het verhaal van de vriend is. Eén tegen twee is al een zwakke positie.
Dat men andermans auto leent voor het vervoeren van wiet komt veel voor, dan stinkt in ieder geval de eigen auto niet.

Antwoorden (2)

Zo niet te zeggen. De strafmaat wordt vastgesteld op basis van een strafpuntensysteem dat bestaat uit drie onderdelen:

@ de strafbare handeling op zich (softdrugs of harddrugs maakt verschil voor de strafmaat)

@ de grootte van de desbetreffende partij waarbij weer extra punten geteld worden voor bezit, telen en in- en uitvoeren. Hierbij wordt een indeling in schijven gebruikt (tot max 200 planten, meerdere tot max. 1000, meerdere tot max. 5000 en meer dan 5000 plantem)

@ een percentageaftrek of bijtelling die bepaald wordt door verlichtende of verzwarende factoren. (Bijv. medeplichtigheid of alleen handelen maakt verschil, of het feit voor de eerste keer gepleegd werd of vaker ook).

Op www.jellinek.nl, menukeuze "drugs" en dan "beleid" wordt het systeem toegelicht.
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
En als het klopt dat zijn bijdrage slechts het verstrekken van zijn auto is, kan het zo zijn dat de bijbehorende straf wordt verminderd met 33% wegens het niet zijn van dader maar van 'slechts' medeplichtigheid.
Poet
8 jaar geleden
Dank Erotisi,ik heb je punt in mijn relaas verwerkt
Omdat drugshandel vaak voorkomt, wordt er bij het bepalen van de strafmaat gebruikgemaakt van een puntensysteem. Een rechter houdt echter ook altijd rekening met de omstandigheden. Zo kan de uiteindelijke straf lager of hoger liggen dan op basis van het puntensysteem verwacht mag worden (recidive: 2e keer +50%, meerdere malen +100%; openbare orde verstoord +75%; slechts medeplichtig of poging -33%).

Elk punt staat voor een boete van € 58, 2 uur taakstraf of 1 dag gevangenisstraf.

Als handel van 11.000 gram softdrugs aan hem kan worden toegerekend, en als dat de eerste keer is, dan is de puntenberekening als volgt:
Voor het gedeelte van 30 tot 500 gram: 1/2 * 0,082 punten per gram = 470 * 1/2 * 0,082 = 19,27 punten;
Voor het gedeelte van 500 tot 1000 gram: 1/2 * 0,109 punten per gram = 500 * 1/2 * 0,109 = 27,25 punten;
Voor het gedeelte van 1000 tot 5000 gram: 1/2 * 0,031 punten per gram = 4000 * 1/2 * 0,031 = 62 punten.
Voor het gedeelte van 5000 tot 11000 gram: 1/2 * 0,012 punten per gram = 6000 * 1/2 * 0,012 = 36 punten.

Samen dus 144,52 punten. Dit betekent dus: 144,52 * €58 = €8382.16 betalen, 289 uur taakstraf (=36 dagen) of 144,52 dagen gevangenisstraf.

Vanwege de overschrijding van 1000 gram is overigens dagvaarding aan de orde (=rechtbank).

Mogelijk kan hem alleen poging tot handel verweten worden. Het is immers niet verkocht. Dan gaat er dus 33% vanaf. Ook is goed denkbaar dat hem slechts het beschikbaar stellen van zijn auto voor handel verweten kan worden (=medeplichtigheid). Ook dan is die aftrek van 33% aan de orde.