Wat wordt precies bedoeld met 'eigen volk eerst'?

Zijn er trouwens landen waar deze regel geldt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (5)

Dat is een populistische leus die suggereert dat je hulpbehoevenden in het buitenland en, bijvoorbeeld, asielzoekers niet zouden moeten helpen totdat alle problemen in het binnenland zijn opgelost. Het probleem met die filosofie is dat er wel altijd een binnenlands probleem te bedenken is waardoor je eeuwig kan doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal een voorbeeld noemen :
Wilders bijvoorbeeld zegt eigen volk eerst, daarmee geeft die een beeld vanzichzelf, hoe zijn volk eruit moet zien, dus blond haar, blank noem maar op..
We komen allemaal uit een bron en dat is onze eerste eigen volk, wat zich over de wereld heeft verspreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit credo is ongeveer zoals hierboven uitgelegd, maar het morele oordeel of de morele lading is niet altijd even terecht.
Er zijn bijv. in Amsterdam nog steeds 150 kinderen uitgeloot voor een middelbare school, terwijl er wel kinderen van buiten Amsterdam zijn ingeloot. De kreet 'eigen volk eerst' is dan helemaal niet zo negatief als de eerdere schrijvers suggereren.

De strategie 'eigen volk eerst', wordt algemeen en over toegepast. Vanaf huurwoningen tot ligplaatsen voor boten, eigenlijk overal waar gunsten te verdelen zijn.

Iedere claim 'eigen .... eerst' moet je op zijn merites beoordelen. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het in het algemeen af te keuren is. Zowel in het mensenrijk als in het dierenrijk geldt - bijv. - over het algemeen 'eigen koters eerst' m.b.t. de moederborst,eten, zakgeld enz.. Daar is denk ik niets slechts aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook moeite mee om die kreet te begrijpen; de Nederlandse bevolking bestaat in zijn geheel uit import van lang of minder lang geleden.
Er is nooit een eerste Nederlander geschapen waar wij allemaal vanaf zouden stammen.
Mijn eigen familie woont hier deels zo'n vierhonderd jaar en het andere deel nog langer; moet ik nu vrezen het land uitgezet te worden of anderzijds benadeeld worden omdat de Friezen hier al eerder woonden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit dat dan eigenlijk in Islamitsche en landen in het verre Oosten? Is die regel 'eigen volk eerst' daar rechtsgeldig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze zijn daar juist dol op Amerikanen.
eerst de eigen mensen werk dan pas de gastarbeiders