Wie bepaald wat er in de mode is?

Er lopen soms mensen rond waarvan ik en vele andere denken belachelijk bv iemand als m de boer op tv. Toch hebben zij er verstand van zegt men

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

De innovaters, ook wel opinieleiders genoemd. Een klein groepje mensen die bijvorbeeld een product gaan gebruiken die net nieuw is. daaropvolgend komen de early adopters

Een early adopter (letterlijk een vroege aannemer) is iemand die een bepaald product of een bepaalde technologie begint te gebruiken voordat de grote massa dat doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uiteindelijk bepaalt de massa wat er in de mode is.
14 jaar geleden
Iets kan in de mode raken omdat het door een grote groep mensen opeens als erg leuk wordt ervaren.
Er zijn ook mode-ontwerpers die een bepaalde stijl bedenken die dan op dat moment gedicteerd word als zijnde datgene wat in de mode is.

Maar het lijkt me verstandig om eens gewoon in de archieven van GV te snuffelen. Een kleine greep hieruit:

http://www.goeievraag.nl/vraag/trendy-mode-regelmatig-hoor-mode.53146
http://www.goeievraag.nl/vraag/verzint-dingen-mode.11216
http://www.goeievraag.nl/vraag/begint-rage-mode.55526
http://www.goeievraag.nl/vraag/mode.49258
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met name gerenommeerde modehuizen
die veel aandacht krijgen zijn de trendsetters
en toveren dat gewoon uit hun hoge hoed.

Ik zag deze week dat ''geel'' in de mode komt.
Iemand roept dus in de media dat dat zo is, en
de kudde volgt. Zo gaat het min of meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd dat echt door de grote modehuizen in Parijs gedicteerd, en iedereen ging het dan ook, hoe idioot ook, dragen,. Tenminste, iedereen die het zich kon veroorloven - en dat waren neit zo heel veel mensen.

Sinds de jaren 70 is het eigenlijk met de macht van de modehuizen gedaan. Ze proberen nog wel af en toe met iets nieuws te komen, maar vrouwen krijg je met geen mogelijkheid meer in een keurslijf.

Toch zien we nog wel trends modeverschijnselen op straat in de zin dat iedereen kleding draagt die op elkaar lijkt. Dat is een beetje een combinatie van individualisme (iemand begint met iets wat een ander nooit zou overwegen) en kuddegedrag (ineens gaan ze het dan OOK doen omdat ze het toch wel cool vinden.) Nooit als eerste, wel als volger.
Welke kleuren er op een gegeven moment in de winkel hangen wordt nog wel een beetje binnen de modewereld afgesproken / bepaald, maar daar is het inmiddels ook meer commercie (wat is er te krijgen ??) dan afgedwongen mode.

Als je als inkoper heel graag een oranje met roze collectie wil, maar er is op dat moment gewoon alleen maar bruin en turquoise te krijgen, dan ben je toch erg sterk beperkt in je zogenaamde vrije keuze. En dat geldt voor een klant natuurlijk net zo goed. als paars je lievelingskleur is, heb je het ene jaar pech, en het andere jaar kun je je lol op.

M. de Boer op teevee ken ik niet, maar er zijn inderdaad mensen op teevee die op de een of andere manier geforceerd trends moeten zetten voor winkelketens, dat je als nuchtere Nederlander echt even je wenkbrauwen op moet trekken. Ik kan me bijvoorbeeld echt niet voorstellen dat er mensen zijn die de zakkerige ' Diane'-mode ofzo van C&A kopen (who the fuck is Dianne en waarom draagt ze van die achterlijke flodders die haar ECHT niet staan ?)

Op dit moment is de mode dus een combinatie van :
- een enkele trendstetter, die wordt opgemerkt door trendspotters die vervolgens in massa gaan produceren
- grote winkelketens
- individuele keuze uit het nu eenmaal altijd enigszins beperkte aanbod.

Daarmee kunnen kleuren of modellen nog wel redelijk gedicteerd worden, maar roklengtes, pijpwijdtes en kraagmodellen bijvoorbeeld nauwelijks meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handige marketingjongens bepalen wat mode is met een pak geld en een hoge ROI(return on investment) en wie trapt in de val : de modale niet al te snuggere meeloper die daardoor denkt zich een plaats aan te meten onder de zon. Want mensen uit één stuk, zonder capsones, zonder frivoliteiten hebben geen modeverschijnselen nodig, noch op gebied van kleding, noch op gebied van accesoires (piercings, tatoes, gouden kettingen) Je kunt perfekt stijlvol zijn en dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen zonder blindelings modetrends na te apen. Conclusie en antwoord : marketing en marketing en geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mode is, wordt niet door één iemand bepaald. Belangrijke modeontwerpers kunnen vaak goed voorspellen wat mensen willen dragen. Soms bedenken ze dit zelf en soms krijgen ze hulp van trendwatchers. De kleren die nu in de winkel liggen, zijn vaak al een jaar eerder bedacht.

Als modeontwerpers een goed idee hebben, ontwerpen ze een collectie. Ze bedenken kleren, schoenen en accessoires die ze presenteren met een modeshow. Naar zo’n modeshow komen vooral modejournalisten en mensen van winkelketens. De modejournalisten schrijven over de mode die ze wel of niet mooi vinden en de mensen van winkelketens kopen de kleren die ze hebben gezien. Voor sommige winkels zijn kleren van ontwerpers te duur, die winkels doen tijdens een modeshow ideeën op en laten die goedkoper na maken.

Ontwerpers en winkeliers bepalen wat er in de winkels komt, maar mensen bepalen eigenlijk zelf wat de mode is. Als de winkels helemaal vol liggen met paarse broeken maar iedereen wil oranje, dan hebben de ontwerpers en winkels pech want dan koopt niemand ze en wordt het geen mode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar dat er soms mensen rond lopen waarvan jij en vele andere denken: belachelijk.
Ik denk dat je Maik de Boer bedoelt.
Ik vind het een van de leukste sylisten die er zelf altijd op en top en inderdaad soms zelfs Over de top....uitziet.

Altijd leuk als mensen een eigen stijl hebben en zich niets aantrekken van wat mode is. Die iets anders durven dan de spijkerbroek of wat de rest van de groep mooi vind.

Want dat lijkt mode te zijn: Vooral niet opvallen.

Als ik zie wat er op de school tegenover mijn huis gedragen wordt: een grote massa van hetzelfde.
Op het station, waar duizenden studenten en andere reizigers door komen, vond ik het altijd leuk om te zoeken naar mensen met bijvoorbeeld een andere kleur broek.