Vroeger werd dat echt door de grote modehuizen in Parijs gedicteerd, en iedereen ging het dan ook, hoe idioot ook, dragen,. Tenminste, iedereen die het zich kon veroorloven - en dat waren neit zo heel veel mensen.
Sinds de jaren 70 is het eigenlijk met de macht van de modehuizen gedaan. Ze proberen nog wel af en toe met iets nieuws te komen, maar vrouwen krijg je met geen mogelijkheid meer in een keurslijf.
Toch zien we nog wel trends modeverschijnselen op straat in de zin dat iedereen kleding draagt die op elkaar lijkt. Dat is een beetje een combinatie van individualisme (iemand begint met iets wat een ander nooit zou overwegen) en kuddegedrag (ineens gaan ze het dan OOK doen omdat ze het toch wel cool vinden.) Nooit als eerste, wel als volger.
Welke kleuren er op een gegeven moment in de winkel hangen wordt nog wel een beetje binnen de modewereld afgesproken / bepaald, maar daar is het inmiddels ook meer commercie (wat is er te krijgen ??) dan afgedwongen mode.
Als je als inkoper heel graag een oranje met roze collectie wil, maar er is op dat moment gewoon alleen maar bruin en turquoise te krijgen, dan ben je toch erg sterk beperkt in je zogenaamde vrije keuze. En dat geldt voor een klant natuurlijk net zo goed. als paars je lievelingskleur is, heb je het ene jaar pech, en het andere jaar kun je je lol op.
M. de Boer op teevee ken ik niet, maar er zijn inderdaad mensen op teevee die op de een of andere manier geforceerd trends moeten zetten voor winkelketens, dat je als nuchtere Nederlander echt even je wenkbrauwen op moet trekken. Ik kan me bijvoorbeeld echt niet voorstellen dat er mensen zijn die de zakkerige ' Diane'-mode ofzo van C&A kopen (who the fuck is Dianne en waarom draagt ze van die achterlijke flodders die haar ECHT niet staan ?)
Op dit moment is de mode dus een combinatie van :
- een enkele trendstetter, die wordt opgemerkt door trendspotters die vervolgens in massa gaan produceren
- grote winkelketens
- individuele keuze uit het nu eenmaal altijd enigszins beperkte aanbod.
Daarmee kunnen kleuren of modellen nog wel redelijk gedicteerd worden, maar roklengtes, pijpwijdtes en kraagmodellen bijvoorbeeld nauwelijks meer.