Hebben dieren net als mensen ook verschillende culturen op verschillende plaatsen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Cultuur is gedrag dat niet genetisch bepaald is, ook niet toevallig of zelfverzonnen, maar geleerd van soortgenoten. Doordat het geleerd wordt van de soortgenoten in de nabije omgeving verschilt cultuur altijd van plek tot plek, al kunnen de verschillen subtiel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De mens is duidelijk een cultuurwezen, een dier met een ongekend groot aantal gebruiken, technieken en tradities. De laatste vijftig jaar is duidelijk geworden dat ook veel andere dieren cultuur hebben, gedefinieerd als kennis die van generatie tot generatie op een niet-genetische wijze worden doorgegeven. Cultureel bepaalde gedragselementen worden meestal ingebed in een aangeboren leerprogramma. Bij sommige vogelsoorten zitten er bijvoorbeeld duidelijk aangeleerde en doorgegeven segmenten in de zang, die toch voor een groot deel aangeboren is. Op dezelfde wijze sluit ook de menselijke cultuur een menselijk natuur niet uit en kan de mens echt niet elke vorm van cultuur aanleren. Allerlei universalia, van grammaticale structuren tot en met huwelijksvormen, wekken de indruk dat er een soort menselijke dieptestructuur is die op verschillende manieren aangepast kan worden aan plaatselijke omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet dat kinderen van Afrikaanse of Indo-Chinese afkomst die hier als baby zijn geadopteerd een ander cultuurprofiel hebben dan andere Nederlandse kinderen.
Nee, geen verschillende culturen, maar soms wel verschillende dialecten, als je dat zo noemen mag.Bijvoorbeeld een koolmees van het platteland heeft vaak een ander melodietje dan een koolmees uit de stad. Volgens onderzoekers komt dit omdat er in de stad veel meer geluiden zijn dat zich vermengt met het geluid dat het vogeltje produceerd. Daardoor komt het geluid bij de andere vogel anders over dan wanneer een vogel het geluid van een soort genood op het platteland hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sociale intelligente dieren zoals dolfijnen, orka's bepaalde aapsoorten hebben dit zeker. Zoals onderstaand filmpje aantoont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik zie niets dan alleen apen in een "hot spring".
Ik zie dit niet als cultuur maar meer gebruik maken van iets dat voorhanden ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie je fout, een heeft het ondekt en de rest heeft het overgenomen. Dat is dus cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cultuur is menselijk iets, dieren hebben dit niet.
Wanneer je googled op cultuur zul je zien dat er alleen over mensen geschreven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dus onzin, tot drie jaar geleden konden dieren ook niet inteligent zijn, vandaag de dag hebben honden al na testen het nivo van een ca. vier jarige.
nee wel verschillende manieren van overleven.
deze manieren van overleven zijn op de plaats van het dier meestal het handigst/ hebben het meeste voordeel.