Wat was de reden dat de geallieerden in Normandië landen tijdens D-Day ?(operatie Overlord)

Wat waren de redenen dat de geallieerden bij Normandië landen en niet op een andere plaats

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er werd tot op het laatste moment de suggestie gewekt dat de invasie op Noorwegen zou plaats vinden samen met de Russen Hitler persoonlijk ook . Hij werd daardoor gedwongen daar ook ook divisie’S te stallen . En wat prima antwoord al aan geeft de geallieerden wilden een gecombineerde aan val met jacht bommen werpers enz enja die hadden een beperkt bereik . Dus Calais of Normandië . De adviseurs v hitler dachten Calais omdat de Engelsen daar constant radar installatie’S aan het weg bombarderen waren . Normandië werd iets minder verdedigd dacht men maar dat viel toch helaas erg tegen . Een hele divisie bestaande uit oud hitler jugend was haast niet kapot te krijgen . Toen dat pas geklaard was lag de weg naar Parijs open . Nou ja open . Het is een ontzettend moedige daad geweest van de geallieerden ( ook wat de Russen hebben gepresteerd ) ten koste van honderd duizenden jonge gasten . Mijn eeuwige dank daarvoor .

Antwoorden (1)

Door het beperkte vliegbereik van de geallieerde jachtvliegtuigen Spitfire en Hawker Typhoon was de keuze van de landingsplaatsen beperkt. Geografische omstandigheden beperkten de keuze tot het Nauw van Calais en de stranden van Normandië. Calais lag het dichtst bij het Verenigd Koninkrijk, de stranden daar waren het meest geschikt om te landen en de marsroute naar Duitsland was het kortst. Maar omdat een landing op deze kust erg voor de hand lag en Hitler ervan overtuigd was dat de geallieerden hier zouden landen, was dit stuk kust ook het zwaarst verdedigd. Dit gaf de doorslag in de keuze voor Normandië.
fremar
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Goed antwoord. Ik heb ook begrepen dat Normandie werd gekozen omdat daar vandaan de V1 werden afgevuurd en theoretisch (ze deden het niet zo best) Londen konden halen. Die V1 stellingen moesten dus zsm uit de weg worden geruimd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar er werden toch vooral zweefvliegtuigen gebruikt? Of waren de Spitfire en de Hawker Typhoon als ondersteuning?