Het vingers kruisen als teken van geluk gaat terug naar pre-christelijke tijden, toen het kruis een symbool van eenheid was en men dacht dat goedaardige geesten op het snijpunt woonden. De vingers kruisen was een manier om de wens te "verankeren" tot de wens was vervuld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gebaar wordt ook in verband gebracht met de vroege Kerk: christenen zouden hun vingers kruisen om kracht van het christelijke kruis en bescherming te krijgen .
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kruisen van de vingers alles te maken met bijgeloof. Loop je een keer onder een ladder door, dan zou je het onheil kunnen afwenden door de vingers te kruisen - de middelvinger over de wijsvinger.
De waarschijnlijke verklaring van dit bijgeloof is dat de vingers de vorm van een echt kruis maken, en daarmee verwijzen naar het Christelijke kruis dat bescherming biedt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar er bestaat ook een andere verklaring, waarin gesteld wordt dat het gaat om een oud heidens of Noors gebaar. Of het zou zijn bedacht als ‘geluksbrenger’ door boogschutters tijdens de Honderdjarige Oorlog tussen Engeland en Frankrijk. Zij gebruikten namelijk de wijs- en middelvinger om hun boog te spannen.
Amadea