Waarom heeft Rotterdam geen vast gemeentehuis?

Weet iemand waarom Rotterdam (Amsterdam volgens mij ook) geen gemeentehuis op een vast adres heeft maar meerdere zogenaamde stadswinkels?

8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De zogenaamde stadswinkel zijn hetzelfde als een gemeentehuis. In elke grote deelgemeente kun je er een vinden. Ook kun je voor burgerzaken enzo ook terecht in het stadhuis.
Als deze stadswinkel zitten overigens wel op een vaste plek.

Waarom Rotterdam meerdere stadswinkels en een stadhuis heeft, heeft gewoon met het aantal inwoners te maken. In een kleinere stad/gemeente kun je wel af met 1 stadhuis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sinds 2014 zijn er deelgemeentes geen meer.

Andere antwoorden (1)

Het stadhuis van Rotterdam staat aan de Coolsingel.
Het exacte adres is
Stadhuis
Coolsingel 40
3011AD Rotterdam

Waarschijnlijk is de verwarring dat er verschil is tussen gemeentehuis, stadhuis, stadswinkels, gemeenteloketten.
Elke gemeente heeft maar een gemeentehuis of stadhuis, maar kan meerdere plekken hebben waar je als burger zaken kunt regelen zoals paspoort aanvragen of aangeven van kinderen.

Het grote aantal stadwinkels heeft te maken dat voor kort in Rotterdam 14 deelgemeentes waren. Ook in Amsterdam waren er deelgemeentes. Dit leiden er toe dat er deelgemeentehuizen waren en daardoor ook minder nadruk op het officiële gemeentehuis was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
In Amsterdam werden de deelgemeenten stadsdelen genoemd.