Waarom wordt de vrouw van een koning koningin genoemd maar de man van een koningin prins?

Simpele vraag, behoeft verder geen uitleg, toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (4)

In de Grondwet staat dat Nederland een koninkrijk is met aan het hoofd een koning.
Heel formeel is Beatrix dus onze koning. Maar ja, omdat ze een vrouw is zeggen we
liever koningin tegen haar. Maar juist omdat Beatrix strikt genomen al koning is, kon
Claus geen koning worden. Want dan zou Nederland opeens twee staatshoofden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendje van mij werkt aan het hof maar spreekt en schrijft alleen over 'de koning', niks koningin. Hij zegt ook zelf 'ik werk bij de koning'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch wat psmans zegt? +1
Onze directrice wilde ook directeur genoemd worden evenals een chauffeuse liever chauffeur genoemd wil worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk XiniX, ik wil alleen maar aangeven dat het in de praktijk ook zo is. Dat heeft overigens weer niets te maken met directeur of burgemeester, want Maxima wordt wellicht wel weer koningin. En Koningin Emma, werd ook niet 'de koning' genoemd Wilhelmina en Juliana weer wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@newkid: Emma was door haar huwelijk tot het koninklijk huis gaan behoren; ze was 'maar' aangetrouwd. Ze was de koningin die hoorde bij Koning Willem III
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@newkid: Ik ben tot diep in mijn hart gekrenkt, recht in mijn ziel getroffen en tot op het bot geraakt dat je mij X... noemt. Verder overleef ik het wel met behulp van een paragnostiserende hulpverlener ;-) lol
Officieel is (in Nederland tenminste) het staatshoofd de Koning. Staatskundig gezien is Beatrix dan ook Koning van Nederland.

Als de Koning een man is, en trouwt met een vrouw, is er geen bezwaar tegen als zij koningin genoemd wordt. Een koningin is namelijk geen staatshoofd, dat is alleen de Koning (m/v). Zo is er geen spraakverwarring mogelijk.

Maar als de Koning een vrouw is, in het dageliks leven 'koningin' genoemd wordt, en dan ook nog eens trouwt met een man die 'koning' genoemd wordt, dan lijkt het net alsof haar man het staatshoofd is in plaats van zijzelf. Dat is niet de bedoeling.

Daarom wordt de man van de koningin geen koning. Omdat de man van de Koning (m/v) natuurlijk wel van adel moet zijn, wordt hij wel prins.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet zo eenvoudig. Of een echtgenoot of echtgenote van de koning (zo heet ook de koningin volgens de grondwet) dezelfde titel mag dragen wordt bepaald door de regering. Verder is er nog een probleem. Als de man van een koningin koning genoemd zou worden, zou er verwarring kunnen ontstaan over wie het staatshoofd is. Gek genoeg treedt die verwarring andersom niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat qua positie de Koning boven de Koningin staat.
Dit is dus de rede dat wijlen prinsen Hendrik, Bernard en Claus geen koning zijn genoemd; maar prins bleven. Anders zou hier verwarring in komen te ontstaan, want niet hùn waren het staatshoofd maar hun vrouw.
Dit probleem was er bij wijlen koninginnen Wilhelmina van Pruisen, Anna Pauwlowna en Emma niet. Deze zijn dus wel koningin genoemd naast hun mannen wijlen koningen Willem I,II,III.
Met de zekerheid van een grote waarschijnlijkheid gaat H.K.H. prinses Máxima dan ook koningin heten naast haar man Z.K.H. de prins van Oranje de toekomstige Koning der Nederlanden, Willem IV.