Ik heb een rekenblindheid ben je dan dom?

sommige mensen staan er raar van te kijken als ik zeg dat ik niet goed kan rekenen ze geven dan als antwoord je hebt toch een rekenmachientje of ze zeggen doe niet zo dom maar ben ik wel dom?
soms voel ik me dan dom bijvoorbeeld mee de belastingpapieren invullen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belastingpapieren laten invullen door een financieel adviseur. Kost je wel wat, maar dat haal je er wel uit.

Het beste antwoord

Nee, je bent niet dom! Anderen proberen je dat gevoel te geven, en soms lukt dat ook nog, erg genoeg.
Leen het boek Ik reken fout van mw ceyssens eens,
daarin staan 'trucjes' om bijvoorbeeld de tafels te leren.
Misschien kan iemand je helpen met uitleggen, er staan echt handige dingen in, die je eerder had willen weten!

ik werk met zeer moeilijk lerende kinderen, zij hebben vaak moeite met rekenen, ik heb uit dit boekje echt fijne tips voor hen gehaald!

bijv de tafel van 9 kun je voor jezelf zo op schrijven
eerst aan de linkerkant het getal o tm 9
dan aan de rechterkant het getal 9 tm 0

zo ;

en ziehier, zonder te rekenen de tafel van 9!
Ik weet niet of je er moeite mee hebt maar hier nog een tafel:

nog een truc bij de tafel van 5;
bij 2x5 de helft van 2 nemen =1 nul erachter 10
dus 2x5=10
dit kan alleen bij de even getallen van de tafel van 5
dus bij 2/4/6/8/10 x5 .
4x5= (neem de helft van 4) 2 (nul erachter) 0 = 20
6x5= 30
8x5=40
10x5=50

zo weet je al de helft van deze tafel.
bij de anderen eindigt het getal op een 5.

veel succes!
met veel geduld kun je handigheidjes leren hoor!

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry nog even extra over de tafel van 5
1x5=5
3x5=15
5x5=25
7x5=35
9x5=45
deze getallen kun je niet delen.

Toegevoegd na 13 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tafels_van_vermenigvuldiging

hier alle tafels op een rijtje!

Toegevoegd na 13 uur:
1 x 8 = 8
2 x 8 = 16
3 x 8 = 24
4 x 8 = 32
5 x 8 = 40
6 x 8 = 48
7 x 8 = 56
8 x 8 = 64
9 x 8 = 72
10 x 8 = 80
en kijk eens goed naar de eerste cijfers van de tafel van 8
- 1 2 3 4 4 5 6 7 8 de eerste niets, en twee keer een 4.

de tweede cijfers ;

als je dit weet, kun je de tafel voor jezelf zo
opschrijven !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

absoluut niet, net als dat dyslectie niets over dom of slimheid zegt. het is wel een lastige aandoening natuurlijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyscalculie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook, maar weet dus ook dat je absoluut niet dom hoeft te zijn. Natuurlijk is het handiger als je wel makkelijk kunt rekenen, maar als je dit niet kunt heeft dit vaak niets met je intelligentie te maken.
Als je het bewezen wilt zien; laat eens een IQ test afnemen en zie dat je IQ niets zal verschillen met dat van anderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat boeit het wat andere zeggen.
Als jij het niet kan kan je het niet.
Dan kan je het maar niet.
mensen die daar last van hebben gaan meestal naar een speciale cursus voor rekenles.
of vraag aan iemand die je misschien kan helpen daarmee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut ben jij niet dom, de mensen die dat zeggen die zijn pas dom.
Elk mens heeft zijn zwakke en sterke punten, de een kan niet of slecht lezen, een ander is slecht in talen en weer een ander is onhandig.
Jij hebt moeite met rekenen maar ik weet bijna wel zeker dat je ergens anders heel goed in bent.
Niets van dat soort mensen aantrekken dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welnee natuurlijk ben je niet dom zorg dat je alleen die vakken niet als examenvakken neemt

Ik had vroeger een 9 voor duits een 8 voor frans maar een 2 voor engels

maar ik moest verplicht dat rot vak nemen

als je nog jong bent denk er om
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je (te) dom omdat je 1 ding niet beheerst?Nee, natuurlijk niet! Ongetwijfeld heb je andere capaciteiten die je wèl goed beheerst. Niemand kan alles tot in de perfectie doen beheersen. Ieder heeft zijn of haar kwaliteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet (goed) kunnen rekenen of niet (goed) kunnen lezen en 'dom zijn' niet hetzelfde. Net zo als dom absoluut niet het tegenovergestelde is van intelligent ; ook hele intelligente mensen kunnen hele domme dingen doen.

Waarvan je belastingpapieren invullen zonder rekenmachinetje er één is, maar ik ken eerlijk gezegd niemand die dat risico neemt, hoe groot rekenwonder ze ook zijn.

Mensen ZIJN niet dom, mensen DOEN vaak domme dingen, los van hoe intelligent ze zijn. En iets niet kunnen om welke reden dan ook, is natuurlijk niet hetzelfde als dom doen. (Of dom zijn, maar daar geloof ik dus niet zo in).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laten we het even omdraaien; iemand kan heel goed (hoofd)rekenen maar kan echt niet met mensen omgaan: is die dan slim?
Een mens heeft veel verschillende dingen die hij kan en intelligentie is meer dan kunnen rekenen; samen kunnen werken met andere mensen of contacten kunnen leggen, voor mijn part fietsen maken of kunnen koken, het zijn allemaal dingen waar een mens intelligentie voor nodig heeft.
Er zullen zeker goede wiskundigen zijn die nog geen eitje kunnen bakken maar zijn ze daarom dom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag jezelf nooit dom noemen of vinden. Jij bent zoals je bent, en je hebt vast weer andere kwaliteiten waar je heel goed in bent.
Ieder mens telt mee, en is net zoveel waard.
Zo vullen we elkaar mooi aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt tegenwoordig heel veel aandacht besteed aan dyslexie, ook wel bekend als woordblindheid. Als je dat hebt, kun je extra aandacht op school krijgen.

Dat zou er ook moeten zijn voor dyscalculie.

Joh, wat was ik blij dat er voor "moeite met cijfers" ook een naam bestaat: Dyscalculie.
Dyscalculie is een stoornis bij het rekenen: slecht kunnen rekenen.
Lees hier maar eens: http://www.dyscalculie.org/forum/faq.php

Ik heb nog bijna trauma's over het leren van de tafels. "Een kind met dyscalculie doet er heel lang over doet om sommen tot 20 uit het hoofd te leren. Optellen en aftrekken gaat niet automatisch."
Jawel, maar dat wisten ze vroeger allemaal niet.
........achterstand in het rekenen die niet kan worden teruggevonden bij de andere vakken......
jawel, maar het bepaalde wel mijn - te lage - vervolgopleiding na de lagere school.

En nee, ik ben beslist niet dom.
Dus jij zal ook niet dom zijn.
Uiteindelijk leer je wel wat truuks om er mee om te gaan.
Een van die truuks is: laat je belastingpapieren invullen door iemand die er verstand van heeft. Dat kost je misschien wel wat, maar dat verdien je wel terug.

Toegevoegd na 7 minuten:
zie mijn reactie bij Ikziejewel (326)
Herken je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent pas dom als je het huis van de buurman in brand steekt, iedereen heeft zijn sterke en minder sterke kanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het slecht zijn in alleen rekenen maakt je niet dom. Maar in tegenstelling tot wat iedereen hier roept betekend het ook niet dat je niet dom bent.

Overigens is het helemaal niet erg als je WEL dom zou zijn. Er zijn een heleboel lieve leuke aardige mensen die het heel goed redden in deze wereld die dom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo goed als dyslectie ( blindheid voor letters/woorden) is er dyscalculie ( blindheid voor cijfers.getallen) Er is dan iets in je hersenen dat problemen met cijfers veroorzaakt.
Dit kan nooit 'genezen' want het is nu eenmaal onderdeel van je hersencellen/structuur en daar kan niemand aan sleutelen. Wel zijn er speciale rekenmethodes die het iets inzichtelijker maken. Daarvoor moet je wel weer specifiek getraind worden.
Bedenk wel dat dit NIETS met intelligentie te maken heeft.
Mijn zoon heeft een stoornis in het autistisch spectrum, hij kon met zijn derde al lezen maar in groep 8 kon hij nog de tafels niet zonder na te denken opzeggen. Hij had wel de hoogste IQ test! Hij heeft geen discalculie maar wel moeite met cijfers en rekenen. Gek genoeg is hij weer een kei in algebra/meetkunde omdat dit anders rekenen is, het is voor hem inzichtelijker omdat het 'logisch'rekenen is.
Je kunt nu eenmaal niet in alles goed zijn. Ik vind je helemaal niet dom. je weet dat je rekenblind bent en je komt er eerlijk voor uit. dat is knap van je en je hoeft je er helemaal niet voor te schamen. Jammer genoeg is het nog niet zo bekend als dyslectie en begrijpen veel mensen nog niet wat het is en dat het überhaupt bestaat! Als je moeite hebt met je belastingopgave kun je het online doen. Tegenwoordig hoef je al bijna niets meer in te vullen als je het al eerder gedaan hebt. Je hoeft alleen nog maar te controleren via je jaaropgave of de getallen kloppen. Trouwens, waar zijn calculators dan voor? Het is toch een zegen dat ze bestaan en maak er lekker gebruik van. Laat de dommen kletsen en weet dat je voor jezelf weet dat je echt niet dom bent.
amc
14 jaar geleden
Zeer zeker niet. Ik kan goed rekenen, heel goed zelfs, maar voor de rest ben ik zo stom als .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent dan alleen dom in rekenen. Maar bijna iedereen is wel ergens dom in dus dat maakt helemaal niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook een beetje (discalculie). Toch vertrouwt mijn baas mij een budget van € 18 miljoen/jaar toe.
Dus daar ben ik niet te dom voor (of hij moet dat zijn).

Het is wel eens lastig als je in een groep mensen moet meepraten over cijfermatige kwesties. Daar moet ik mij echt heel erg op concentreren.