Waarom is er geen dodenherdenking voor de indianen?

Ik lees hee veel over Hitler dat hij zo slecht was,maar Nederland vergeet dat wij hebben deelgenomen om in Amerika de Indianen uit te roeien.
Waarom mag daar niet over gesproken worden.
Er zijn daar complete volkeren uitgemoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nederlanders hebben eeuwenlang deelgenomen aan de meest vreselijke massamoorden.
Nederlanders hebben de slavenhandel zo'n beetje uitgevonden, en het aantal mensen dat daarbij op een verschrikkelijke manier om het leven is gekomen is niet te bevatten.
Toen er enkele jaren geleden eindelijk een slavenmonument werd onthuld, stonden de blanke Nederlanders trots vooraan, terwijl de Surinamers en Antillianen achter de hekken moesten blijven.
Wat Nederlanders in Indonesie hebben uitgevreten is met geen pen te beschrijven.
En dan zwijgen we nog maar over de moorden die gepleegd zijn bij het ontdekken en innemen van nieuw grondgebied tijdens ontdekkingsreizen...

Kortom: Je hebt helemaal gelijk, en dan gaat het nog wel even verder dan de Indianen.

De tijd heelt alle wonden zegt men, al ben ik het daar niet mee eens.
Toch is het de tijd die de gruwelijkheden begaan door Nederlanders, bedekt met de mantel der liefde.
Net zo goed als dat wij geen herdenking meer houden voor bv de 80 jarige oorlog, zijn ook de deze moorden niet meer actueel genoeg om te herdenken.
De tweede wereldoorlog zal over 100 jaar ook niet meer herdacht worden zoals dat nu nog gebeurt.

Wat ik een groot onrecht vind, is dat Nederland nooit waarlijk excuses heeft aangeboden voor de gruwels die zij vele volkeren heeft aangedaan, en er sowieso nooit een vast jaarlijks herdenkingsmoment is ontstaan voor bv de slavenhandel etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In principe herdenken wij op 4 mei alle gestorvenen in oorlogssituaties. Zo bekeken kun jij dus je gedachten wijden aan de indianen.
Ieder land richt op zijn eigen manier de herdenking in voor de gevallenen binnen de eigen natie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, waarom beginnen we niet een demonstratie tegen Spanje, en Frankrijk....die Napoleon was ook niet echt leuk voor ons....

of die Italianen, weet wat die Romeinen hier hebben uitgevreten....

Wij, Nederlanders zijn ook slachtoffers hoor.

Waarom hoor ik je daar niet over.

En die Indianen..... daar hebben wij toch echt heel weinig mee van doen gehad. Maar goed, als je wilt zoeken naar een reden voor een schuldcomplex zul je best wat vinden.

Net als die onzin van de slavenhandel. Mooi dat die Afrikanen vergeten dat zij er mee begonnen zijn + het nog steeds op grote schaal doen.

Hebben wij, westerlingen niets mee te maken.

Ja, er lopen nog steeds van die "Ollanders" rond met een schuldcomplexwish.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bedoelt natuurlijk de indianen in Nederlands Indië, in Atjeh of tijdens de politionele acties (waren i.d.d. grove militaire acties a la Duitsland in Nederland). Ja wij zouden onze verontschuldigingen moeten aanbieden en misschien zelfs wel groepen herstelbetaling aanbieden. Expliciet gedenken zou ook ogoed zijn, maar je gedenkt nooit de mensen die je zelf hebt afgemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat onze betrokkenheid in Amerika niet veel verder gaat dan wat schermutselingen en het lezen van Karl May boeken.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb de slavenhandel en onze acties in Afrika even buiten beschouwing gelaten. Je begrijpt wel waarom de lijfspreuk van de VOC was: doe wel, maar zie niet om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, er is de Indianen groot, heel groot onrecht aangedaan. Waarschijnlijk hebben zij in eigen kring wel een herdenking voor de gevallenen. Het zijn n.l. de overlevenden van een volk, landinwoners, die een dodenherdenking organiseren.

Helaas, mensen zijn de enige dieren die de eigen soort uitroeien.