Hoe worden openbare bewakingscamera's gebruikt?

Je hebt op openbare plekken van die camera's in zo'n half ronde duistere bol. Maar zijn die beweegbaar? En worden die bewogen door iemand? Zit er iemand heel de dag daar mee rond te draaien en op tenemen? Maw hoe werkt zoiets?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, die kunnen bewegen en doen dat ook. Ze bewegen constant en maken zodoende van een heel parkeerterrein bij voortduring opnamen. Er hoeft niet constant een mannetje achter om dit te bekijken. Er worden opnamen gemaakt die achteraf, bijv. na melding van inbraak, kunnen worden bekeken. Dit is echter maar weinig nodig, omdat de aanwezigheid van die camera ook bij dieven bekend is, dus breken ze liever in op een ander parkeerterrein waar geen camera hangt. De camera werkt zodoende ook preventief.

Bij hele grote objecten (bv Schiphol) zit er wel een mannetje met xx beeldschermen die alle camera's tegelijkertijd kan bekijken speurend naar ongeregeldheden en die kan inzoomen indien nodig.
Ook bij kleinere objecten kan dit het geval zijn, bewaking wordt dan vaak uitbesteedt aan een bedrijf die heel veel camera's op verschillende locaties tegelijk bewaakt.

Ikzelf heb wel eens meegemaakt dat mijn geparkeerde auto in een parkeergarage was aangereden. Bij terugkomst zat er een briefje onder mijn ruitenwisser. Niet van de dader, maar van de bewaking. Kenteken van de dader netjes genoteerd. Terwijl ik verbaasd naar de schade stond te kijken, kwam de bewaker al aanlopen met nadere verklaring, het adres en telefoonnummer van de dader had hij reeds voor mij opgezocht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe was de beveiligingsmedewerker achter de gegevens van de dader gekomen dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat heb ik niet gevraagd, maar met een kenteken moet dat mogelijk zijn lijkt me.