Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is regenboog vlag voor LGBT ontstaan?

Hoe is het zo gekomen dat dit vlag is verkozen als een representatieve kleur voor LGBT groep?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_flag_(LGBT_movement)#History

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de ringen van de Olympische spelen (waar ze de "rassen" vertegenwoordigden en aangeven dat de hele wereld bij elkaar hoort en onlosmakelijk met elkaar verbonden is) ; de regenboog vertegenwoordigd ALLE kleuren (en niet alleen zwart en wit) en past dus uitstekend als logo om aan te geven dat alle "seksen" erbij horen en een bont, kleurig geheel vormen en de samenleving sjeu geven.
Daarnaast is de regenboog(vlag) in zijn algemeenheid een symbool voor vrede. Er gaan verhalen dat het ontwerp geinspireerd is door het liedje : Over the Rainbow van Judy Garland.

Meer details en informatie vind je eventueel in de (Engelstalige) bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ringen/kleuren van de Olympische spelen hebben niets met 'rassen' te maken. Hoe kom je daarbij? https://www.vlaggen.nl/vlag-olympische-spelen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo heb ik het vroeger keurig geleerd, en zo te zien is die informatie inmiddels - terecht, want 'rassen' bestaan niet - aangepast maar niet geheel duidelijk en overtuigend. In jou link staat alleen "een andere betekenis die met de vijf continenten geassocieerd worden. (Werden ??) Maar niet welke ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond de analogie - waar ik verder in het bestek van deze vraag niet verder op in ben gegaan - wel grappig, omdat de Olympische spelen een grote rol hebben gespeeld - en wellicht nog steeds spelen - in de strijd tegen rassendiscriminatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kom eens met een link dan waar staat dat het vroeger om rassen ging?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vlag is ontworpen door Pierre de Coubertin; het is een witte vlag met daarop het in 1912 door hem ontworpen symbool van vijf in elkaar grijpende ringen van verschillende kleuren (blauw, zwart, rood, geel en groen). De vijf ringen symboliseren de vijf werelddelen en passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit. De kleuren zelf zijn geen symbool voor een werelddeel; ze zijn gekozen omdat elke vlag van een land minstens één van deze zes kleuren (wit inbegrepen) bevat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_vlag Verder: welk ras zou GROEN vertegenwoordigen? De zieke mens? De jaloerse mens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vlag is ontworpen door Pierre de Coubertin; het is een witte vlag met daarop het in 1912 door hem ontworpen symbool van vijf in elkaar grijpende ringen van verschillende kleuren (blauw, zwart, rood, geel en groen). De vijf ringen symboliseren de vijf werelddelen en passie, vertrouwen, overwinning, ethiek en sportiviteit. De kleuren zelf zijn geen symbool voor een werelddeel; ze zijn gekozen omdat elke vlag van een land minstens één van deze zes kleuren (wit inbegrepen) bevat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_vlag Verder: welk ras zou GROEN vertegenwoordigen? De zieke mens? De jaloerse mens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nooit begrepen dat de kleuren ZELF rassen zouden vertegenwoordigen ; dan zou er toch ook wel zwart en wit in zitten ? Het was meer iets symbolisch meen ik me te herinneren ; maar dat was op de lagere school hoor, dat weet ik niet precies. Als ik het fout geleerd heb, ook goed ; ik heb wel meer grote aperte onzin geleerd op school. Ik ga ook echt mijn tijd niet investeren om een oude bron te zoeken. Het ging me gewoon om de analogie in de symboliek, daar moet je verder niet zoveel achter zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met andere woorden, dat rassendeel slaat helemaal nergens op en ik vind niet dat je zoiets moet gebruiken ook al gaat het je om 'de analogie' die dus nergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat "weet" ik nu pas , niet toen ik het opschreef.
De regenboogvlag werd ontworpen door Gilbert Baker, een kunstenaar uit San Francisco. Hij werd voor het ontwerp geïnspireerd door de Flag of the Human Race, waarmee in de jaren zestig door sommigen werd gedemonstreerd voor de wereldvrede. Deze bestond uit vijf banen in de kleuren rood, zwart, bruin, geel en wit.

Baker verfde de originele regenboogvlag met acht strepen met de hand, en deze werd voor het eerst uitgevouwen tijdens de San Francisco Gay Freedom Day Parade op 25 juni 1978. Hij gaf speciale eigenschappen aan de kleuren:
roze - seks
rood - leven
oranje - geneeskracht
geel - zonlicht
groen - natuur
turkoois - magie
blauw - gemoedsrust
violet - karakter

Na de moord op de homoseksuele ambtenaar Harvey Milk steeg de vraag naar de nieuwe regenboogvlag. Het was echter niet mogelijk om de vlag met de roze streep op industriële schaal te produceren. Daarom werd de roze streep maar weggelaten.

In 1979 werd de vlag opnieuw gewijzigd. Wanneer de vlag verticaal werd opgehangen aan verlichtingspalen werd de centrale streep opgeslokt door de paal zelf. Het aantal strepen verminderen zou dit probleem oplossen. De turkooise streep werd daarom weggelaten.

Sinds 2003 bestaat de vlag uit zes strepen: rood, oranje, geel, groen, blauw en violet. De rode baan is meestal de bovenste, zoals bij een echte regenboog.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing