Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het stalken of niet?

Een man zegt dat hij iedereen moet waarschuwen hoe slecht ik ben en daarom moet hij op de hoogte blijven waar ik ben.
Hij doet niet eens alles zelf, hij betaalt ook anderen om met hem mee te doen. Totaal onbekenden voor mij zeggen dan in navolging van die man iets over mij alsof ze mij kennen. (ze vertellen dan allerlei leugens).
(Een van die voor mij onbekende heeft eens gezegd dat alles door een zo erg aardige man is gezegd, dus moet alles wel waar zijn wat er was gezegd over mij!!!??

Hij heeft ook gezegd dat : ....ze maar klaagt terwijl er niks te klagen valt (en om ook dat nog eens duidelijk te maken heeft hij zelf (en ook laten doen) geklaagd bij gemeente /politie/ e.a. over de meest onzinnige dingen. En dan doet hij dus alsof die klachten van mij komen.
OOK haalt hij anderen over (zoals op dat moment: buren) om hard te keer te gaan en dat zij dan klagen dat ik zo te keer ga. En daar blijft het niet.
Hij doet wel meer en ergere dingen of laat dat door anderen doen!

Maar de eerste vraag: is dit stalken of niet?
(de man zelf zegt zo graag en dat blijft hij steeds herhalen: ze denkt dat ze gestalkt wordt, ha,ha,ha!!!)

Toegevoegd na 19 uur:
Foto's, opnames zij er, namen van de overgehaalde anderen zijn nu allemaal bekend. Politie? Aangifte? Zij doen niets! Alles wordt steeds bijgehouden wie wat doet. De man zelf blijft doorgaan met anderen overhalen (en betaalt ze). Overgehaalde anderen: mensen die helemaal niks anders te doen hebben? Geen eigen leven hebben. Ze worden geprezen door die man!!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Of het precies helemaal letterlijk onder stalken valt weet ik niet, maar wat hij doet is in elk geval je lastig vallen, smaad, laster en aanvallen op je privacy en persoonlijke integriteit, en dat is op meerdere punten strafbaar.
Zo snel als je kunt alle mogelijke bewijzen verzamelen en met je verhaal naar de politie dus. Want wat hij doet kan echt niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
- Installeer een camera bij het huis, het liefste met mircofoon. Laat je buren (of wanneer de aanklachten komen) met exacte tijden komen. Aan de hand van je camera kan je aantonen dat er niets aan de hand was.
- download een app op je telefoon om je gesprekken op te nemen (automatic Call recorder is gewoon goed)
- Zorg dat je gesprekken op neemt met een memorecorder
- Spreek diegene aan zodat je uitspraken krijgt, maar blijf hierbij altijd beleefd zodat jou niets te verwijten valt. Maar inderdaad, verzamel bewijs op alle mogelijke manieren. Helaas heeft de politie heel veel zaken liggen en kan niet altijd prioriteit geven. Als je zelf zoveel mogelijk bewijs mee neemt (écht bewijs) maak je een stuk sterkere kans. Je kans ook een advocaat / privedetective in dienst nemen en kijken wat je kan doen om een civiele procedure te starten. Die kan dan alsnog uitlopen in een strafrechtelijk onderzoek.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit zijn allemaal prima adviezen - ervan uitgaande dat het beschreven verhaal de gehele en objectieve waarheid is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar moeten we uiteraard in eerste instantie van uitgaan. Als het niet de waarheid is, danwel de waarheid van vragensteller of van iemand anders. In het beschreven geval lijkt aangifte doen me in elk geval geen overbodig plan.
Volgens de politie (zie link) valt dit gedrag wel degelijk onder stalking. Er worden namelijk leugens of roddels over jou verspreid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervelend wat je meemaakt.
Je verhaal valt niet perse onder stalking.

Als je aangifte zou willen doen van stalking, zou je een logboek bij moeten houden over de contactmomenten met deze man. Het directe contact moet namelijk stelselmatig zijn. Via via contact hebben valt niet onder stalking. Kijk hiervoor even naar artikel 285B van het wetboek van Strafrecht.

Als de man leugens over jou verspreidt (en daarbij jouw goede naam aanrandt), is dat geen stalking, maar Smaad en Laster.
Kijk daarvoor naar artikel 261 van het wetboek van Strafrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Hier zijn de genoemde wetteksten te lezen: http://wetten.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVIII/Artikel285b http://wetten.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVI/Artikel261
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing