Wat gebeurt er tijdens een crematie?

Hoe gaat het verbrandingsproces in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.7K

Het beste antwoord

"Bij een crematie wordt de kist met de overledene naar de ovenruimte van het crematorium vervoerd. In sommige crematoria kan de kist in de aula in de grond zakken en vindt het vervoer ondergronds plaats; in de meeste crematoria echter is dit gewoon bovengronds. In de muur van ovenruimte bevinden zich toegangsluiken naar een of meer ovens. Als de oven de juiste temperatuur heeft bereikt, opent een medewerker van het crematorium het luik en wordt de kist in de oven geschoven of gereden. Daarna wordt het luik weer gesloten. In de oven is geen open vuur; door de hoge temperatuur (tijdens de crematie kan de temperatuur oplopen tot 1000°C) zal zelfontbranding van de kist plaatsvinden. Het totale verbrandingsproces van de kist en het lichaam duurt circa anderhalf uur. De daadwerkelijke crematie (het verbranden) vindt in principe plaats op de dag van de crematieplechtigheid, en vaak zelfs min of meer aansluitend aan de crematieplechtigheid in de aula van het crematorium."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
poeh, krijg er echt zin in.... + voor je goede antwoord.

Andere antwoorden (5)

Vele crematoria hebben jaarlijks open dagen.
Daar krijg je een rondleiding en zullen ze je vertellen hoe alles in zijn werk gaat.

Op Wikipedia kan je ook wat informatie vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crematie

Hier is ook informatie op te vinden:

http://www.crematorium-baexem.nl/html/wat_is_crematie.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Crematie, ook wel verassing of lijkverbranding genaamd, is, naast een begrafenis, een vorm van lijkbezorging."

"De crematie vindt plaats in een crematorium waar het lijk in een doodskist of crematiekist verbrand wordt. Een kist is geen verplichting, de crematie mag ook plaatsvinden met het lijk geplaatst op een ligplank en gewikkeld in een lijkwade. Bij invoer op een ligplank is de enige voorwaarde, dat het stoffelijk overschot voor het ovenpersoneel niet als dusdanig herkenbaar is. De verbranding vindt plaats in een oven. De temperatuur is ongeveer 1100 graden Celsius en de verassingstijd is ongeveer anderhalf uur. De as van een volwassen persoon weegt ongeveer 2,5 - 3 kg (inclusief kist). Het is een misverstand dat een lichaam verteert door de vlammen. De verassing geschiedt door de hitte."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De crematie of de lijkverbranding vindt plaats in een verbrandingsoven. De kist wordt met het lichaam in de oven geplaatst nadat de metalen handvatten vanaf de buitenkant zijn verwijderd. De kist wordt voor de crematie niet meer geopend, alles wat zich in de kist bevindt wordt mee verbrand.

Er wordt in de oven slechts één kist geplaatst. Elke kist wordt apart verbrand. Nadat de kist door twee medewerkers van het crematorium in de oven is geplaatst, wordt de oven gesloten. De temperatuur in de oven is meer dan 890 ºC. De verbranding van een kist met een lichaam duurt ongeveer één tot anderhalf uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 1.5 jaar op crematorium Driehuis Westerveld gewerkt.
(ik heb oa Willem Ruis verbrand)
Zodra de plechtigheid klaar is zal de kist richting ovenkamer gaan. Dan zal in 98% van de gevallen de kist dezelfde dag nog verwerkt worden. Alle kusntof en metalen handvaten worden verwijdert. De kist wordt met een kar voor de oven gezet en er gaat een vuurbestendig uniek genummerd steentje mee. De papieren worden gecontroleerd en als alles klopt gaat de kist de oven in. Deze zal meestal al tijdens het erin schuiven spontaan ontbranden.
De ovenist zal gas op de oven houden totdat hij ziet dat de kist 'door" is. Dat betekent dat het vuur door het hout heen is.
Vanaf dat moment kan het gas eraf en brand de kist zichzelf op. (Dit kan je zien via een kijkgat en dat is niet voor een zwakke maag weggelegd) De verbranding van het lichaam gaat op zich wel snel, maar alle resten van hout en andere spullen moet volledig weg zijn. Zou houdt je enkel grijs wit as over. Dit is ongeveer 500 gram tot 1.5 kilo.

Als de verbranding klaar is schuift de ovenist met een stok met een plaat erop alle as naar voren toe een gat in.
Daar valt het in een bak. Je ziet dan vaak nog stukjes heup of kaak herkenbaar. Dit gaat in een magneet bak om alle spijkers en riem gespen etc etc eruit te halen.
Dan gaat het een machine in met grote stalen kogels om het fijn te malen. Dan is het proces klaar en gaat de as een urn of ander opslagbak in.

Fabels:
Lijken gaan niet overeind zitten in een oven.
Er gaat niets mee ook geen bloemen.
maximaal 1 dode per keer
Je vindt geen goud terug

Zoals hier eerder beschreven kan familie wel mee de ovenkamer in Dat gebeurt bijvoorbeeld vaak bij hindoestaanse plechtigheden. En soms zit er ene luikje in de kist. Een ovenkamer medewerker kan dus wel degelijk met een dode geconfronteerd worden.

En ja helaas. Je krijgt ze op alle leeftijden Ook kinderen en babys.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe verloopt het crematieproces?
De crematie gebeurt bijna altijd meteen na de bijeenkomst, als iedereen nog in de koffiekamer is, maar in ieder geval op dezelfde dag als de bijeenkomst heeft plaatsgevonden. Vóór de crematie vindt er nog een identificatieprocedure plaats. De uitvaartverzorger heeft een verklaring afgegeven met een registratienummer en dit nummer moet overeenkomen met het registratienummer op de kist. Het crematorium heeft ook nog een eigen controle. Er gaat een vuurvast identificatiesteentje mee op de kist met een uniek nummer. Dit steentje blijft bij de as, zodat deze altijd kan worden geïdentificeerd. Voordat de kist de oven ingaat worden handvatten van plastic of metalen van de kist gehaald. Ook worden de bloemen van de kist afgehaald en buiten op een daarvoor bestemde plek neergelegd, of later door de familie meegenomen.