Waarom hebben sommige landen een tweede paasdag?

In sommige landen is het gewoonlijk om Pasen over twee dagen te vieren. Andere landen hebben geen tweede paasdag, voorbeelden zijn Amerika, Portugal en landen in Zuid-Amerika. Waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Tja, waarom? Ik weet het antwoord niet, maar ik weet wel dat de Nederlanders zeer veel waarde hechten aan de tweede paas, pinkster en kerst- dag, hier in Spanje is het weer meer de katholieke kant op, alles dicht op witte donderdag en goede vrijdag en uiteraard op de, wat wij in Nederland de EERSTE paasdag noemen. Maar Nederland is van oudsher een christelijk land, misschien daarom?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar Nederland is van oudsher een christelijk land.... en wat is Spanje dan?
Katholiek = Christelijk Christelijk = Geloof in Christus

Andere antwoorden (5)

Ik vermoed dat dat komt omdat in sommige landen het vasten nog wel serieus genomen wordt en met Pasen mag je eindelijk stoppen met vasten (sinds Carnaval) dus wordt er een groot feest gegeven.
Hier in het zuiden is de dag na carnaval ook een vrije dag, die is dan bedoelt om de roes uit te slapen, ik vermoed dat dat ook geld voor 2e Paasdag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Landen zoals Nederland zijn van oorsprong denk ik christelijker. Nederland is eigenlijk nog een christelijk land, dit wordt nog in stand gehouden door de feestdagen. Verder is dit weinig te zien.
Ik denk dat ons land meer waarde hecht aan deze dagen dan de andere landen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tweede paas/pinkster/kerst dagen zijn gewoon extra vrije dagen die al jaren worden genoten, maarin feite niets met het geloof te doen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag was een dag of wat geleden ook al gesteld. Volgens mij komt het doordat je je familie behoort te bezoeken, maar je niet op zondag mag reizen (beide vanwege christelijke redenen), vandaar dat de 2e dag noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk zijn er veel landen die Pasen uitgebreider vieren dan wij, compleet met aswoensdag, witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag etc. Bijvoorbeeld in grote delen van Zuid Amerika heeft men het niet over Pasen, maar over Semana Santa (Heilige Week). Als je al een hele heilige week hebt gehad, hoef je geen (in christelijke zin) betekenisloze Tweede Paasdag te vieren.