Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is schuldgevoel nu eigenlijk een positieve of een negatieve emotie?

Stel, je doet iets waar je achteraf een schuldgevoel van krijgt, bijvoorbeeld, als je iemand niet geholpen hebt, terwijl deze je hulp hard nodig had. Aan de ene kant voel je je rot, omdat je niets ondernomen hebt, maar aan de andere kant zet het je misschien wel tot nadenken de volgende keer anders te handelen...

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen, bedankt!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat doe je hier?
hup...gauw terug naar de soos...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, juf!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (10)

Negatieve imotie inde basis, waar je weer wat van leert voor de toekomst, dus in die zin ook weer een positieve emotie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle emotie waar je ongemakkelijke gevoelens van krijgt zijn negatieve emotie's!
Kan best zo zijn dat je de volgende keer wel je helpende hand bied..maar dat maakt die ene keer dat je het niet deed niet goed hoor;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is een positieve emotie. Zonder schuldgevoel zou je waarschijnlijk de grootste egoïst zijn op aard.

Stukje tekst :

Een schuldgevoel is een gemoedstoestand waarbij het geweten een mens plaagt met een onaangenaam gevoel
over een bepaalde gedane of juist niet gedane actie. Het wordt vaak gevolgd door gevoelens van berouw of spijt. Schuldgevoel is een gemoedstoestand die men zichzelf oplegt.

Schuldgevoel is een veel voorkomende gemoedstoestand in de westerse wereld en is nauw gerelateerd aan de christelijke cultuur. In de christelijke kerk is een schuldgevoel te mitigeren door boete te doen of door een mea culpa, een publiekelijke uiting van schuld.

Als er al een verlichting van schuldgevoel mogelijk is, dan kan men zeggen dat een schuldgevoel is te compenseren door excuses aan te bieden, door een gedane doch ongewenste actie ongedaan te maken dan wel door een beloofde doch ongedane actie alsnog te doen, of door verantwoordelijkheid te nemen voor een verkeerde uitgevallen daad (i.e. volledig accepteren van de consequenties). Mensen die lang met een schuldgevoel rondlopen kunnen hierdoor in een depressie komen. Vaak zie je ook bij traumatische ervaringen, zoals seksueel misbruik, dat het slachtoffer onterecht een schuldgevoel heeft.

In de oosterse (Aziatische) cultuur is het niet het vanuit zichzelf opgelegde schuldgevoel dat mensen als onprettig of ongewenst beschouwen, maar veel meer het gezichtsverlies dat men kan lijden tegenover anderen. Gezichtsverlies is een ernstige vorm van schending van de eer en heeft soms grote sociale consequenties.

In uiterste gevallen kan een schuldgevoel leiden tot zelfmoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een schuldgevoel wordt aangepraat of opgelegd, zie ik het vooral als negatief. Veel ouders gebruiken dit systeem, om de kinderen in het gareel te krijgen/houden : 'Ik ben heel erg teleurgesteld', 'en ik dacht, dat ik jou kon vertrouwen', 'daar heb je me veel verdriet mee gedaan', 'ik heb me zúlke zorgen om je gemaakt', 'ik was zó ongerust'- dat werk....Het rotte is, dat het zo goed werkt, en dat wéten ouders.....
Als bijsturen voor jezelf is het (meestal) positief, zoals jij zelf al omschrijft. Maar je moet, als je je conclusie getrokken hebt, dat je het anders gaat doen, het schuldgevoel wél van je af kunnen zetten. Je kunt niet de lasten van de wereld op je schouders nemen, en je blijven schuldig voelen over iets, waar je niets meer aan kunt doen, is beslist níét positief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schuldgevoel als machtsmiddel gebruiken vind ik vreselijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 voor het van je af kunnen zetten van een schuldgevoel
Positief.
Je voelt je er wel rot door, maar wel omdat je iets niet goed hebt gedaan. Dan is het dus iets goeds.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een positieve emotie. Het is een reactie op iets waarvan je spijt hebt. Je hebt iets negatiefs gedaan waar je een schuldgevoel van hebt. Je bent er dus van bewust dat je iets niet goed hebt gedaan. Je hebt een schuldgevoel!
Hopelijk leidt het schuldgevoel tot een actie! Het herstellen van het negatieve.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een nuttige, maar wel onaangename emotie.
Net als angst.
Het voelt vervelend, maar als je je handelen erop baseert, kan het wel goede effecten hebben (ook slechte trouwens, als je uit schuldgevoel teveel voor iemand gaat doen of teveel van iemand pikt bijv).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een emotie die in wezen prima is, je zult het immers de volgende keer wel uit je hoofd laten om dat te ondernemen waar je een schuldgevoel van krijgt.
Als je blijft hangen in het schuldgevoel, is het een negatieve emotie.
Het kan je enorm beperken, en je geestelijke ontwikkeling schaden.
Steeds zal die gebeurtenis waar je een schuldgevoel van krijgt voor je geestesoog blijven circuleren, waardoor je geen oog meer hebt voor alles om je heen.
Daarmee afrekenen is dan het motto, maak goed wat goedgemaakt kan worden, en vergeef je zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Positief.

Het betekent dat je geweten zijn werk doet.

Zo simpel is het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Positief want de volgende keer wil je zo`n schuldgevoel niet meer en help je een persoon die bv. gevallen is om niet zo`n schuldgevoel te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing