Wat houdt 'recht van de dertiende penning' in?

Ik zit voor de grap op internet naar -voor mij, onbetaalbare huizen te kijken, en het valt op dat in vergelijking met huizen van pakweg boven het miljoen er steeds bij staat:
Het recht van de dertiende penning is van toepassing.
'Mocht u niet weten wat dit recht inhoud dan is nadere informatie verkrijgbaar via www.makelaardij(...)'

Ik zie het niet staan bij 'goedkopere' huizen. Wikipedia legt het mij niet helder genoeg uit. Wat betekend dit recht in simpele Jip-en-Janneke taal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Het volgende heb ik gevonden over het ontstaan de dertiende penning en een uitleg:

Ontstaansgeschiedenis van de Dertiende penning

De bisschop van Utrecht wilde deze streek ontginnen omdat je aan braakliggende gronden niets hebt. Door een onopgehelderde oorzaak is er in de 11e eeuw een
enorme bevolkingstoename geweest. Al deze mensen moesten eten en wonen. De bisschop gaf toen grond uit aan hen die hem politiek goed gezind waren.
Bezitters van land waren altijd belangrijke en invloedrijke personen. Indien zij grond verkochten moesten de kopers daarvan een deel aan de bisschop betalen:
een Dertiende Penning ofwel een dertiende deel van de koopprijs van de grond. Dit recht komt alleen voor in een gedeelte van de provincie Utrecht, en
kun je dus tegenkomen als je een huis koopt in de plaatsen Vinkeveen, Abcoude, Baambrugge, Loenen en Kamerik. Deze Dertiende Penning wordt in 2015 afgeschaft.
B
ij woningen waarop het recht van de Dertiende penning rust dient, bij overdracht van de woning, 11% over de waarde van de kale grond betaalt te worden aan de heffer van het recht van de Dertiende penning

Hoop dat je hier wat meer aan hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een heel verhaal dat recht maar op deze site staat het hele verhaal
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Da's precies de link die ik afschermde in mijn vraag. ;)
ronron1212
13 jaar geleden
ok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom schermde je hem dan af Geejeetje?