Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geven sommige mensen je een bijnaam ?

Van sommige mensen uit je omgeving krijg je een bijnaam terwijl je echte naam gewoon duidelijk is. Ze noemen je bijvoorbeeld Bertus als je Bart heet. Waarom doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er zijn meerdere redenen mogelijk. Zoals al gezegd een uiting van intimiteit of vriendschap, of om mensen met gelijke namen uit elkaar te houden; maar het kan ook negatief zijn, om iemand uit te dagen of te pesten. En er zijn ook mensen die het bij iedereen doen, dan is het misschien een uiting van dat ze graag spelen en dollen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik geef sommige mensen in mijn omgeving een bijnaam, zodat ze weten dat ze speciaal zijn voor mij.
(Lees meer...)
Rieneke1
15 jaar geleden
ze doen dit om aan te geven dat je een speciaal iemand voor hun bent..een soort van koosnaampje of om aan te geven dat je dichterbij staat dan een wildvreemde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om een bepaalde eigenschap nog wat te benadrukken.
Er zijn koosnamen en echte bijnamen.
In mijn school vroeger had iedere leraar zowat een bijnaam ,waarvan de oorsprong soms al generaties ver lag.
Ik gaf mijn leerlingen ook bijnamen...en ze vonden dat in het geheel niet erg (ze waren nooit kwetsend)

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij de scouts bestaan 'totemnamen'....zijn eigenlijk ook bijnamen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan gewoon handig zijn, kijk eens hoeveel er in het dorp van Jan Smit de zelfde namen hebben als de bekende zanger. Een bijnaam is dan geen overbodige luxe. Ook kan je natuurlijk een bijnaam krijgen uit respect of percies het tegenover gestelde. Redenen genoeg dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij gingen in de jaren 80 altijd zondags naar een grote danstent.
We stonden daar met een ploeg van soms wel 40 jongens en meiden.
Ik werkte aan de groente veiling en nam eens een keertje een doos van 5 kg witlof mee voor een meisje die daar naar vroeg.
Die handel liep goed,en het werd meer en meer.
Todat ik op een zondag toevallig niks bij me had.
Iemand riep He witlof heb je geen witlof bij je.
Sind die tijd noemden alle bekenden van mij me witlof.
Ook heb ik jaren de telefoon opgepakt,en zei met witlof.
Als ze daar in de kroeg nog wel eens vragen,hoe is het met Eef,dan moeten ze eerst denken wie is dat.
Zeg je witlof dan weet iedereen gelijk wie het is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als ik tegen Rob
Robbo zeg
is dat een beetje een koosnaam
alleen hem noem ik zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om aan te geven dat ze je leuk vinden of juist niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij hadden vroeger iemand op het werk die een bril droeg met van die jampotglazen, waardoor zijn ogen groot en bol leek.
Dat was toen in die tijd. Tegenwoordig zijn brilleglazen mooi dun en afgewerkt, maar toen niet.
Sinds die tijd noemt iedereen hem Bollie.
Ik noemde hem laatst bij zijn echte naam, maar daar wou hij niets meer van weten.
Bollie is mijn naam en zo wil ik graag genoemd worden gaf hij aan.
Dus noemen we hem nog steeds Bollie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing