Kan je dashcam beelden inleveren bij de politie bij het zien van asociaal rijgedrag?

Bijvoorbeeld als je wordt afgesneden, of het bijna aanrijden van een fietser ivm negeren rood stoplicht etc...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K
Antoni
9 jaar geleden
In combinatie met ander bewijsmateriaal kan het toch wel wat opleveren, lijkt mij, TheRealdeal?
Reddie
9 jaar geleden
Dit soort politiestaat, verlinken, Big Brither activiteiten vind ik zéér onder de maat.
Reddie
9 jaar geleden
Doet mij denken aan allerlei heel enge sektes, zoals Amish, Gipsy, Evangelisch, etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amish hebben denk ik geen dashcams ;)

Het beste antwoord

Helaas, beelden die d.m.v. een dashcam zijn opgenomen gelden in Nederland niet als wettig bewijs en worden dan ook niet als zodanig aangenomen. Sterker nog, in sommige landen binnen Europa is het zelfs VERBODEN een dashcam in de auto in werking te hebben. Een van die landen is Belgie.

Dit heeft alles te maken met de bescherming van de privacy van personen die geschonden zou worden of zelfs als smaad en laster uitgelegd kunnen worden.

Derhalve is het ook aan Europese verzekeringsmaatschappijen verboden om dashcam materiaal als belastend of ontlastend bewijs te gebruiken als daarop meer informatie staat (bijv. kentekens van andere auto's, herkenbare personen, buurten en omgevingen) dan de gebeurtenis zelf die tot schade heeft geleidt. En vaak is dat het wel het geval.

Het is echter wel een heel kromme bepaling, immers beelden van beveiligingscamera's en camera's van overheden als politie gelden weer wel als aanvullend bewijs bij een gepleegde misdaad.

Het bevestigd iig wel het grote wantrouwen dat staten en regeringen hebben naar hun burgers toe als het gaat om hun bescherming. Kennelijk is men bang voor compromitterende opnamen die met zulke camera's aan het licht kunnen komen en sluit men de rechtskracht daarvan al bij voorbaat uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, die kun je niet inleveren. Die zullen ze niet accepteren omdat ze er niets mee kunnen / mogen, want het bewijst niets.
Met de huidige computerprogramma's kun je namelijk van alles in elkaar knutselen (zie photoshop) waardoor alle beeldmateriaal als bewijsstuk waardeloos is.
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
@wrk132 :
Door meerdere filmpjes naast elkaar te bekijken, op een zie je de klap, op een ander zie je het gezicht beter.
Dan zijn de filmpjes dus niet gemanipuleerd.
Zowel ja, als nee.

Ja, omdat je altijd beelden mag binnenleveren.
Nee, omdat je geen onderzoeksrechter mag spelen en je dus moet opletten wat je daarbij zegt.

Ja, dus materialiter, maar je mag absoluut geen bevelen geven, hen niet zeggen wat ze met die beelden moeten doen. Je mag ze gewoon geven, zonder een vraag enige opvolging te krijgen of te weten wat ze ermee gaan doen, want net door die vraag kunnen ze dan niets meer doen.

Voluit ja, is dan ook mijn werkelijke antwoord, want, en ik nu leg ik meer uit, ik ben zelf ook gerechtsdeskundige en doe dit zelf ook al jaren.

Als het echt ernstig is wat ze dan zien (maar wat ik hierna schrijf is dus geen plicht, maar kan enkel ontstaan vanuit de deontologie van elke politieman of zelfs elke burger die de waarden en normen van onze maatschappij moet respecteren), dan zijn ze moreel tegenover zichzelf verplicht om misschien in de fiche van vermelde chauffeur een kleine duiding te maken op basis van zijn nummerplaat, dat hij op die locatie dit en dat uur dergelijke onverantwoord rijgedrag vertoonde. Als die dan ooit een boete krijgt of voor de rechtbank komt, dan is dit een indicatie voor de persoon en kan de rechter ook gerichtere vragen stellen.

Als dit dan echter in het strafdossier terecht komt, dan moet je opnieuw opletten voor een procedurefout: Ik heb het geluk dat ik ook journalist ben en dus bronnengeheim heb (ik hoef mijn bronnen niet te vermelden en zal dat ook niet doen, zelfs al bedreigt men mij, wat al gebeurde, maar nu heb ik helpen zelf wetten laten goedkeuren die mij daarin nu extra beschermen, vooral als klokkenluider), zodat mijn naam ook bij het afleveren van die beelden mag komen. Via info@logocom.be kun je dus altijd werken, of je mag altijd die filmpjes in mijn nek schuiven (VAN BELLE Jean Marc, NN 65062604302 als het de moeite is, niet iemand waar je een wrok tegenover hebt en dan achtervolg, zo dom moet je niet doen, want anders zou ik jou wel eens kunnen doorgeven dat jij in het oog moet gehouden worden en je een ego-belang hebt i.p.v. een wel gerechtigd maatschappelijk doel = veiligheid voor allen en onze kinderen voorop).

Als ze dat filmpje dan ooit echt willen gebruiken, zijn er bijkomende juridische stappen dus nodig, maar daar heeft u als 'bron' al lang niets meer mee te zien en hoort thuis bij de vraag: "Wat moet ik als politieman doen als ik beelden krijg met een delict waar ik niet bij was." Burgerlijk: niets, correctioneel: procureur verwittigen.