Hoe noem je iemand die geïnteresseerd is in geschiedenis?

Ik zoek niet naar de term 'historicus', want die schrijft meestal n.a.v. een gebeurtenis een artikel bijvoorbeeld. Ikzelf lees veel over onderwerpen, maar ik vraag me af of er meer benamingen voor zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Reddie
9 jaar geleden
Archeoloog
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik geloof dat er maa een woord voor is en dat is historicus(historici meervoud)
SimonV
9 jaar geleden
Op internet kom je geschiedenisliefhebber tegen. Niet een heel fraai woord...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Historiafiel...?
Cryofiel
9 jaar geleden
Of historiofiel...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel
Dat zou inderdaad de correcte vervoeging zijn. ;)
SimonV
9 jaar geleden
Geschiedenis is historia in 't latijn en 't grieks.
Ik kies voor historiafiel. Weliswaar een nieuw woord, maar dat was selfie ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SimonV
... het wordt in ieder geval tijd dat ik m'n Grieks weer ga oppoetsen... ;)
Kan je beide woorddelen inderdaad zonder aanpassingen aan elkaar koppelen?
SimonV
9 jaar geleden
Het zou histori + ας of +ης (+fiel) worden, dat weet ik niet zeker.
Maar door de samentrekking lijkt me historiafiel wel plausibel. Zie:
bibliofiel [boekenliefhebber] {1901-1925} gevormd van grieks biblion [boek] (vgl. bijbel) + -fiel. Zo ook:
historiafiel [geschiedenisliefhebber] {2005} gevormd van grieks historia [geschiedenis] + -fiel.
Eerst genoemd door Rabelais. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/bibliofiel
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens mij leven we al in {2015}!
Voor de liefhebbers: {2005} is reeds geschiedenis :-)
Erna55
9 jaar geleden
@rabelais , ik ga historiafiel toevoegen aan mijn hobbies.

Antwoorden (2)

De beste term is denk ik de naam die je er zelf aan geeft: "geïnteresseerd of belangstellend in geschiedenis".
Maar ik denk dat je eigenlijk meer op zoek bent naar de een term als "Heemkundige", al is dat niet exact hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"liefhebber" (van geschiedenis) is ook een optie.
Daar is het gewone woord 'geschiedenisliefhebber' voor te vinden in de woordenboeken en internetvermeldingen in het Nederlands.
Amadea