Ik zie hier net diverse politie-auto's met geel zwaailicht voorbij rijden. Wanneer rijden polit-auto's met geel zwaailicht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Poet
9 jaar geleden
Dan hebben ze niet hun speciale bevoegdheden (door rood rijden). Wel willen ze kennelijk de aandacht trekken.
Antoni
9 jaar geleden
Zijn het niet gewoon (kleine) strooiwagens, bijvoorbeeld van Rijkswaterstaat? Vannacht gaat het vriezen...
Antoni
9 jaar geleden
Volgens deze website http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/34827-zwaailichten-informatie-over.html heeft de douane oranje of gele zwaailichten. "De douane is een instantie van de staat maar heeft geen blauw zwaailicht, omdat de situaties waarmee de douane te maken krijgt niet levensgevaarlijk zijn." Onderaan die website staat er nog een lijstje:
- Vuilniswagens
- Speciaal vervoer
- Wegwerkzaamheden
- Dierenambulance
Poet
9 jaar geleden
Zou goed kunnen. Ik heb eigenlijk ook nooit politie met gele zwaailichten gezien
Antoni
9 jaar geleden
Op deze website http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@3097/nieuwe_regeling/ staat echter weer: "Op 1 januari 2009 wordt een nieuwe wettelijke regeling van kracht, die eenheid en structuur brengt in het gebruik van zwaailichten en sirenes op de voertuigen van de hulpverleningsdiensten." "Uniforme technische eisen (...) Nieuw is dat ook een geel zwaai- of flitslicht verplicht wordt gesteld. Vooral voor de politie en de ambulance is dit ingrijpend, omdat de meeste voertuigen van die diensten nu nog niet over zo’n geel zwaailicht beschikken. Zowel het blauwe als het gele zwaailicht dient rondom zichtbaar te zijn." "Minder blauw Het gedragsdeel van de nieuwe regeling beoogt nog een ander doel dan het verhogen van de herkenbaarheid en de uniformiteit, namelijk het bewerkstelligen dat er 'minder blauw’ op straat komt. En dat slaat dan op het terugdringen van het excessief gebruik van blauwe zwaailichten op de plaats van het incident. Onderweg naar het incident hebben de blauwe optische signalen een noodzakelijke functie voor de verkeersveiligheid, maar ter plaatse is vaak juist het omgekeerde het geval. Een zee van zwaai- en knipperlichten bij een ongeval leidt weggebruikers alleen maar af en zaait verwarring, zo blijkt uit onderzoek. Zeker bij slecht weer wanneer het wegdek nat is of het zicht wordt beperkt door regen of mist. Met de nieuwe regeling wordt dan ook beoogd het gebruik van het blauwe zwaailicht zoveel mogelijk te beperken. Alleen het eerst aankomende voertuig mag ter plaatse het blauwe zwaailicht blijven voeren. De gele zwaailichten worden alleen gevoerd door die voertuigen waarbij dat gezien hun opstelling noodzakelijk is." Politieauto's hebben dus wel een geel zwaailicht, maar dit is -zo begrijp ik- alleen bedoeld om te gebruiken wanneer ze stilstaan, bijvoorbeeld bij een ongeluk, voor de veiligheid. De gele zwaailichten zouden dus niet gebruikt mogen worden wanneer de auto's rijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, rijden met oranje zwaailichten, dat moeten echt strooiwagens van Rijkswaterstaat geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk bij nader inzien dat dit inderdaad strooiwagens zijn geweest. Maar ik heb wel vaker politieauto's met geel zwaailicht gezien maar die stonden inderdaad stil bij een aanhouding, resp, een ongeluk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MevrouwvandenBerg, en als het goed is, gebruikt maar één politiewagen het gele zwaailicht, en alleen de bemanning daarvan draagt een groen hesje met het opschrift "Beheerder plaats delict".
Alle andere voertuigen en hulpverleners blijven hun eigen kleur gebruiken.

Het beste antwoord

Als het gewaarschuwd moet worden voor een bijzondere of een gevaarlijke situatie, maar het geen dringende taak is.

De regels voor het gebruik van zwaailichten en sirenes staan in de Regeling optische en geluidssignalen 2009. Zo staat in artikel 1 welke hulpdiensten zwaailichten en sirenes mogen gebruiken. En in artikel 5 welke signalen er zijn.

Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.

Hulpdiensten mogen gele zwaailichten alleen gebruiken om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie. Bijvoorbeeld als zij een auto met pech takelen. Hulpdiensten die gele zwaailichten voeren hebben geen speciale voorrangsrechten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tweede woordje moet 'er' zijn, in plaats van 'het'.
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Uit de tekst op deze website http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@3097/nieuwe_regeling/: "Minder blauw Het gedragsdeel van de nieuwe regeling beoogt nog een ander doel dan het verhogen van de herkenbaarheid en de uniformiteit, namelijk het bewerkstelligen dat er ‘minder blauw’ op straat komt. En dat slaat dan op het terugdringen van het excessief gebruik van blauwe zwaailichten op de plaats van het incident. Onderweg naar het incident hebben de blauwe optische signalen een noodzakelijke functie voor de verkeersveiligheid, maar ter plaatse is vaak juist het omgekeerde het geval. Een zee van zwaai- en knipperlichten bij een ongeval leidt weggebruikers alleen maar af en zaait verwarring, zo blijkt uit onderzoek. Zeker bij slecht weer wanneer het wegdek nat is of het zicht wordt beperkt door regen of mist. Met de nieuwe regeling wordt dan ook beoogd het gebruik van het blauwe zwaailicht zoveel mogelijk te beperken. Alleen het eerst aankomende voertuig mag ter plaatse het blauwe zwaailicht blijven voeren. De gele zwaailichten worden alleen gevoerd door die voertuigen waarbij dat gezien hun opstelling noodzakelijk is.", begrijp ik dat de gele zwaailichten alleen bedoeld zijn om te gebruiken wanneer politieauto's stil staan, bijvoorbeeld bij een ongeluk, voor de veiligheid. De gele zwaailichten zouden dus niet gebruikt mogen worden wanneer de auto’s rijden. Klopt dat, of begrijp ik de tekst verkeerd? Zijn nu de zwaailichten uit het voorbeeld van de vraagstelster op het verkeerde moment gebruikt, namelijk terwijl de auto's reden?
Antoni
9 jaar geleden
Op http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@3097/nieuwe_regeling/ staat: "Tot slot wordt een groen zwaai- of knipperlicht formeel toegelaten bij stilstaande voertuigen, om aan te geven dat dit ter plaatse het commando- of coördinatievoertuig is. In de praktijk werden dergelijke groene lichten al toegepast, maar formeel was het niet toegestaan.", op http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/34827-zwaailichten-informatie-over.html staat: "Ambulance personeel Bij grote calamiteiten gebruikt de eerste ambulance ter plaatste soms een groen zwaailicht. Dit groene zwaailicht betekent dat deze ambulance de coördinatie op zich heeft genomen. Het andere ambulance personeel vraagt dan om informatie bij deze ambulance." en "Misdaden Bij misdaden worden ook steeds vaker groene zwaailichten gebruikt door de politie. Deze groene zwaailichten zijn bedoelt om aan te geven dat er een sporenonderzoek plaatsvind, zodat men niet dwars door de sporen heen gaat lopen." en op http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/34827-zwaailichten-informatie-over.html staat: "Gebruik groen zwaailicht Alleen het commandovoertuig dat hoort bij de politie, brandweer of ambulance mag groene zwaailichten gebruiken.".
Amadea
9 jaar geleden
In mijn bron staat: "Alleen het commandovoertuig dat hoort bij de politie, brandweer of ambulance mag groene zwaailichten gebruiken".
Er staan nogal wat taalfouten in die infonu-link, wat mij doet betwijfelen of die tekst betrouwbaar is.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, die fouten waren mij ook al opgevallen. Jammer! Iedereen mag teksten schrijven op de websites van www.infonu.nl, net als bij Wikipedia. Bij Wikipedia is echter het voordeel (naast verschillende andere voordelen) dat men daar elkaars teksten mag corrigeren, waardoor taalfouten door iedereen (dus ook door anderen dan alleen de eerste schrijver) steeds kunnen worden verbeterd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, (waarom een min, het antwoord is misschien niet 100% goed, maar toch wel waardevol
@Antoni, klopt.
De bemanning van het hulpverleningsvoertuig (politie, brandweer of ambulance) dat als eerste (meestal politie) ter plaatse is, coördineert, schakelt het groene zwaailicht in en trekt groene vesten aan met op de rug de tekst: "Beheerder plaats delict'.
Let wel: alléén bij grote incidenten. In 2014 was er een Rotterdams experiment met het gebruiken van het groene zwaailicht tijdens politiepatrouilles. Het groene licht betekende dat de politie in de buurt controleerde.Het blauwe zwaailicht vond men te heftig voor de patrouilles, aangezien dit alleen gebruikt dient te worden bij dringende oproepen.

Als men kennis vergaart via Internet en niet op de hoogte is van de feiten worden maar al te vaak verkeerde conclusies getrokken en misleidende antwoorden gegeven.(Slaat niet op jullie hoor). Bijvoorbeeld n.a.v. berichten begin 2014 dat patrouilleren door de politie met groene zwaailichten is toegestaan.Maar dat is niet waar.
De experimenten met het patrouilleren met groen zwaailicht zijn door de landelijke politietop begin mei 2014 afgeblazen. Patrouilleren met groen zwaailicht blijft verboden.
Het markeren van een plaatselijk delict, dus de plaats waar o.a. het sporenonderzoek plaatsvindt, gebeurde al door middel van het gebruik van mobiele groene lampen.