Vandaag kreeg ik een schokkende brief van het uwv moet ik me zorgen maken? Zie beschrijving

Ik werk op een zorgboerderij met dagbesteding maar nu kreeg ik vandaag een brief me begeleider zij dat ik me geen zorgen hoef te maken maar is dat ook zo?

in september 2014 heeft u van ons een brief en een folder gekregen met uitleg over de Participatiewet. In de folder hebben we u verteld dat we opnieuw gaan kijken naar de situatie van iedereen met een Wajong uitkering. In uw situatie hebben we al beoordeeld dat u mogelijkheden heeft om te werken. Wij gaan uw situatie niet opnieuw beoordelen. U ontvangt wel een brief waarin we eerdere beoordeling bevestigen

Al meerdere mensen zijn geschrokken met dit bericht wat moet ik hiermee en hoe gaat het nu verder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Simpel gezegd staat er dat het UWV in het verleden heeft beoordeeld dat je kunt werken. Of dat zo is, gaat het UWV niet opnieuw onderzoeken. Wel krijg je nog een brief van het UWV waarin nogmaals staat dat zij vinden dat je kunt werken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Verandert er dan helemaal niets? Toch wel.

Als het UWV vindt dat je (gedeeltelijk) kunt werken, maar je werkt niet, dan krijg je vanaf 2018 een lagere uitkering. Namelijk 70% van het minimumloon. Dat is nu 75%.
Blijkt dat u niet meer kunt werken? Dan blijft de hoogte van de uitkering 75% van het minimumloon.

Het bovenstaande geldt als je al Wajong hebt.

Een vraag die op de bronsite wordt beantwoord is:
"Ik wil werken, maar is er wel werk?

Het kabinet heeft met werkgevers afspraken gemaakt om meer mensen met een ziekte of handicap aan werk te helpen of te houden. Werkgevers hebben beloofd om de komende jaren voor meer banen te zorgen. In de komende periode zijn dat 5.000 banen. Deze banen zijn voor mensen met een ziekte of handicap die zonder hulp niet het minimumloon kunnen verdienen. In totaal moeten er de komende jaren 125.000 banen bij komen voor onder andere mensen met een Wajong-uitkering en voor mensen die niet meer in de WSW vallen."

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik ben verder gaan lezen.

Er blijken ondertussen in de Tweede Kamer ook vragen te zijn gesteld door Kamerlid Karabulut (SP) over dit onderwerp. Het ging over Wajong'ers die gebruikmaken van de dagopvang en die, net als jij, zo'n brief van het UWV hebben gekregen.

Het heeft ermee te maken dat in de dossiers van het UWV niet altijd informatie over dagbesteding is opgenomen. Als het UWV weet, dat je aantoonbaar al een tijd gebruik maakt van dagbesteding, dan moet het UWV tot het oordeel 'geen arbeidsvermogen' komen. Dat betekent dat je ook m.i.v. 2018 je huidige uitkering houdt en niet hoeft te gaan werken.

"Wanneer (...) zich voordoet, dan is het voor een Wajonger die in dagbesteding activiteiten heeft uitgevoerd voldoende dit enige feit (onderbouwd) aan te dragen. Wanneer UWV hiervan op de hoogte wordt gesteld, zal UWV tot het oordeel komen dat er geen sprake is van arbeidsvermogen.

En nu maar hopen dat dit allemaal goed wordt vastgelegd in regels en wetten.
Computoon
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Er staat niet dat het moet. Wel dat je uitkering vanaf 2018 naar beneden gaat als het UWV vindt dat je (gedeeltelijk) kunt werken maar niet werkt. Die wordt dan 70% van het minimumloon i.p.v. 75%.
Computoon
9 jaar geleden
Zie de uitbreiding van mijn antwoord. Er zijn Kamervragen gesteld over Wajong'ers in jouw situatie. Staatssecretaris mevrouw Klijnsma (van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft er het een en ander over gezegd. Als ik het samenvat in mijn woorden: als je voor het UWV kunt bewijzen dat je gebruik maakt van dagbesteding, dan moet het UWV vaststellen dat je 'geen arbeidsvermogen' hebt. Je houdt dan de uitkering zoals je nu hebt en hoeft niet te gaan werken. Het punt is, dat op dit moment niet altijd in de dossiers staat dat een Wajong'er gebruik maakt van dagbestedingsactiviteiten.