Mag je, als licht autistisch persoon, verantwoording dragen, samen met je begeleider?

Of mag een cliènt geen verantwoording hebben samen met de begeleider.
Of op sommige vlakken wel, en andere niet.
En zo wel op sommige vlakken, welke vlakken dan ?
Mijn begeleider, is zelf ook een autist, het staat alleen niet zwart op wit, hij is niet getest, maar hij is het wel.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het gaat er niet om, dat ik het niet zou kunnen, maar ik vroeg me af, of het wettelijk wel mag, ik heb niet voor niks begeleiding.
Mijn begeleider, is verantwoordelijk voor mij, hij heeft ik weet niet wat voor verzekeringen afgesloten, die allemaal vrij duur zijn, dat zal ook niet voor niks zijn.

Toegevoegd na 13 uur:
Jullie snappen niet echt wat ik precies bedoel.
Ik heb geen probleem met mijn autisme, ik kan er al lang heel goed mee overweg, en ik ben wel gevoelig voor prikkels van buitenaf, maar die gebruik ik ten goede.
Ik zal de vraag anders maken.
Het is eigenlijk niet precies wat ik bedoel, maar dan krijg ik meschien een beter antwoord.

Mag ik als cliènt mede eigenaar worden, van mijn begeleider zijn bedrijf, dus net zo veel verantwoording dragen, als hij over mij heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor begeleider?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begeleiding werken voor autisten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken met autisten, corectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een mentor is iets anders, die heb ik geen, begeleider.

Het beste antwoord

Ik begrijp inderdaad nu pas je vraag, daarom even een nieuw antwoord:

Je wilt weten of je samen een bedrijf mag hebben met je begeleider, waarbij het bedrijf draait om het begeleiden van autisten.

Een bedrijf hebben, alleen of samen met een ander, mag gewoon als autist. Zoals ik het begrijp ben je niet onder curatele gesteld of zoiets, dus mag je gewoon meedoen met het handelsverkeer.

Wel kan het een probleem zijn als je zowel eigenaar als cliënt van het bedrijf bent. Dat komt onprofessioneel over en kan daarom schadelijk zijn voor het imago van het bedrijf.

Bovendien is het een kwestie van belangenverstrengeling: jij besteedt je PGB aan begeleiding, die begeleiding krijg je van een bedrijf waar je mede-eigenaar van bent, dus vloeit een deel van je PGB weer terug naar jou als vrij besteedbare winst. Dat mag niet, dus zou je de begeleider-cliëntrelatie met het bedrijf van je begeleider moeten beëindigen en begeleiding inkopen bij een andere instelling.

Tot slot: hou er rekening mee dat als het zo goed met je gaat dat je mede een bedrijf kunt runnen, dit gevolgen kan hebben voor je WIA en pgb.

Het is natuurlijk geweldig als je jezelf kunt bedruipen, ik juich dat toe, maar wees realistisch: als je eenmaal (gedeeltelijk) goedgekeurd wordt, wordt je niet zomaar weer afgekeurd als het toch niet blijkt te gaan. Je weet ook nog niet hoe succesvol jullie bedrijf zal zijn, en voor jou is het waarschijnlijk niet zo gemakkelijk om een baan te vinden als het niet zou lukken. Overleg daarom goed met je uitkeringsinstantie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, helder antwoord.

Andere antwoorden (6)

je kan de verantwoordelijkheid dragen die je aankan . Misschien zou je de situatie iets concreter kunnen beschrijven.

Toegevoegd na 31 minuten:
Als jij je er niet goed bij voelt dat die begeleider verantwoordelijkheid heeft over jouw, of jullie, dan zou ik dit aankaarten bij de instantie die gaat over de begeleiding. Als je er wel goed bij voelt zie ik geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben doof en werk als woon-begeleider, dus ik mag verantwoording dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk mens mag verantwoording dragen, totdat een rechter die mogelijkheid heeft afgenomen.
itsme
14 jaar geleden
waarom zou je als autist geen verantwoording omgen dragen? intellectueel ben je volkomen in orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is in principe verantwoordelijk voor zijn daden. En zolang iemand niet handelingsonbekwaam is verklaard kan hij dingen aangaan. Normaal gesproken doe je dingen waarvan je zelf vindt dat je ze kunt. En als je het samen kunt, dan niet te bang zijn, je kunt elkaar helpen.

Zou iets mis gaan, dan heb je weer iets geleerd. Ook lich-autistische mensen hebben kwaliteiten, en als je die van jezelf kent, kan je verantwoording dragen voor wat binnen je mogelijkheden ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp uit je stukje dat je een autist bent.
Dit zijn mensen met een hoog gevoelsleven, en dus ook gevoelig voor prikkels van buitenaf.
Ook jij kunt je ontwikkelen, door proberen handvaten te vinden die het mogelijk maken om met je autisme om te gaan.
Daardoor zul je in staat zijn om meer verantwoordelijkheid te kunnen dragen, en zelf meer beslissingen te kunnen nemen.
Laat dus niet alles aan je begeleider over, maar laat je betrekken bij zijn beslissingen.
Mijn zoon is ook een autist (ppd), maar is door aan zichzelf te werken zo vooruit gegaan, dat ik als vader en mentor steeds meer een stapje terug kan gaan, om hem meer de ruimte te geven.
Zo kan het ook bij jou gaan, werk aan jezelf, erken je zwakke punten, en neem stapje voor stapje het lot weer in eigen handen.
Regelmatig praten met je begeleider, en betrokkenheid tonen.