Hoe kan het dat dieren nog steeds worden gebruikt voor proeven (terwijl de wetenschap al heel ver is!)?

Die vraag stel ik mezelf vaak. Ik kan eigenlijk niet met een goed antwoord komen. Tegenwoordig zijn we al zo ver met wetenschap.
Hoe kan het dan dat we nog wel dieren nodig hebben om medicijnen en bijvoorbeeld make up op te testen.
Vind dit een moeilijke ethische kwestie!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het blijft altijd noodzakelijk..
Maar ze doen hun best met alternatieven.

Alternatieven voor dierproeven worden ontwikkeld volgens het principe van de drie V's. In het volgende gedeelte worden de drie V's beschreven

Lees hieronder meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ is helaas nog nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar voor een deel is het al niet meer nodig, maar blijven ze het toch doen, omdat het goedkoper is dan overstappen.

Andere antwoorden (3)

Proeven met dieren bespaart heel veel geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dierproeven zijn experimenten die worden uitgevoerd op dieren. Vaak gaat het er om de veiligheid en werkzaamheid van medicijnen of andere producten te testen, soms om fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. In 2004 werden in Nederland 633.155 dieren gebruikt om testen mee te doen (opgave: VWA).

De Europese (waaronder Belgische en Nederlandse) wetgeving schrijft voor dat het welzijn van proefdieren te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd wordt, om onnodig lijden te voorkomen. Voordat proefdieren gebruikt mogen worden, moet een aanvraag hiertoe voorgelegd worden aan een ethische commissie. Hierin moeten het aantal en de keuze van de proefdieren zorgvuldig beargumenteerd worden. De wet verbiedt het gebruik van dieren als er alternatieve methoden bestaan.

De woorden "proefdier" en "proefkonijn" worden ook wel overdrachtelijk gebruikt voor de mens, ook als het niet gaat om het beproeven van medicijnen

Het is bij wet bepaald om dierproeven te moeten uitvoeren.
Wel is het zo dat het tegenwoordig tot een minimum beperkt blijft. Maar er helemaal vanaf komen zal nu, maar ook in te toekomst, niet mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de lobby voor de laborataria die met dierproeven werken veel sterker is dan de antivivisectielobby.
De lobby voor het werken met dierproeven schermt vaak met het argument dat dierproeven noodzakelijk zijn voor het produceren van spullen die ziektes bij mensen kunnen bestrijden.

De antivivisectielobby zal zich moeten versterken en beter naar de argumenten van de anderen moeten kijken om ze beter te kunnen ontkrachten.

Want b.v. (wat ik dan zelf weet) dierproeven voor cosmetica is absolute waanzin, maar gebeurt nog steeds!