Vervallen de mensenrechten binnen een gezin?

Ik denk dat ik het antwoord wel weet maar ik zou graag bevestiging krijgen. Op internet vond ik niet de informatie die ik zocht.
Ik vraag me af of mensenrechten binnen een gezin anders zijn.

Bijvoorbeeld: kan een ouder zijn kind verplichten thuis te blijven? (Artikel 13: Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.)
Of mag een ouder zijn kind een tik/slag geven? (Artikel 5: Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan een wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.)

Mogen ouders dat?

Of is er een verschil tussen onvolwassen kinderen en volgens de grondwet volwassen kinderen?
Of een verschil tussen inwonend bij de ouders niet meer inwonend bij de ouders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind dit eigenlijk een heel erg goede vraag + Mijn gevoel zegt meteen dat een ouder zijn kinderen gewoon huisarrest kan geven. Of een corrigerende tik (ja weet ik mag niet) maar WETTELIJK gezien. Geen idee.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het lijkt me sterk trouwens dat ouders een kind die niet meer thuis woont huisarrest kunnen geven maar dat terzijde. Ik heb allerlei wetboeken doorgespit en ik kom er niet uit. Het lijkt erop dat er geen uitzondering is voor kinderen. Dat zou betekenen dat het geven van huisarrest inderdaad in strijd is met de rechten van de mens.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De corrigerende tik is volgens mij wel verboden.
Castle
9 jaar geleden
Goede vraag. meteen geplussed ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, het zich vrijelijk verplaatsen is natuurlijk sowieso aan regels gebonden. Als je op school bent mag je ook niet zomaar de klas uitlopen, op je werk mag je ook niet zomaar opstappen, ruimtes met verboden toegang erop mag je niet zomaar in, om de grens over te gaan moet je ene geldig paspoort bij je hebben. Kortom: in elke situatie, dus ook in een gezin, gelden plaatselijke regels waaraan je je hebt te houden. En als jij je niet aan de regels houdt die binnen jouw gezin gelden om de boel leefbaar te houden, zijn je ouders vrij jou daarvoor te straffen. Het moet natuurlijk wel binnen proporties blijven: ze mogen je niet folteren of opsluiten zonder water of brood of vastbinden, maar huisarrest is een normale straf.

Antwoorden (2)

De artikelen uit je vraag zijn artikelen uit de Universele verklaring van de rechten van de mens.

De Universele verklaring van de rechten van de mens geldt tussen overheden en burgers, niet tussen burgers onderling. Het gaat dus met name om zaken waarvoor overheden zich moeten inspannen om voor hun onderdanen te realiseren en zaken waarvan overheden voor het welzijn van hun onderdanen moeten afzien. In de Verklaring zijn onder meer universeel geldende klassieke en sociale grondrechten vastgelegd. Die gelden vrijwel altijd verticaal (dus in de relatie overheid-burger) en maar zelden horizontaal (dus in de relatie van burgers onderling).

Voor de manier waarop burgers met elkaar geacht worden om te gaan, zijn andere wetten en regels opgesteld, meestal per natiestaat.

Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding en het welzijn van hun minderjarige kinderen. Zij horen hun kinderen niet te mishandelen, maar mogen ze wel huisarrest geven wanneer zij dit nodig vinden voor het welzijn of de veiligheid van die kinderen. Of een corrigerende tik bij een goede opvoeding is toegestaan? Waarschijnlijk adviseren de meeste deskundigen te proberen deze zo veel mogelijk te voorkomen. Met de Universele verklaring van de rechten van de mens heeft de opvoeding van een kind verder maar weinig te maken.

Toegevoegd na 7 uur:
De vraag of mensenrechten gelden of kunnen vervallen binnen een gezin is dus een vraag die in praktijk geen waarde heeft. De mensenrechten gelden namelijk (vrijwel) niet in de relaties tussen burgers onderling.
Antoni
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Mooi antwoord
Amadea
9 jaar geleden
Bovendien is hier het Internationaal Verdrag Inzake de Rechten van het Kind van toepassing:
- Artikel 3 Belang van het kind
Het belang van het kind moet voorop staan bij alle maatregelen die kinderen aangaan. De overheid moet het welzijn van alle kinderen bevorderen en houdt toezicht op alle voorzieningen voor de zorg en bescherming van kinderen.
- Artikel 5 Rol van de ouders
De overheid moet de rechten, plichten en verantwoordelijkheden van ouders en voogden respecteren. De ouders en voogden moeten het kind (bege)leiden in de uitoefening van zijn of haar rechten op een manier die past bij de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
- Artikel 18 Verantwoordelijkheden van ouders
Beide ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Het belang van het kind staat hierbij voorop. De overheid respecteert de eerste verantwoordelijkheid van ouders en voogden, geeft hen ondersteuning en creëert voorzieningen voor de zorg van kinderen, ook voor kinderopvang als de ouders werken.
- Artikel 19 Bescherming tegen kindermishandeling
Het kind heeft recht op bescherming tegen alle vormen van lichamelijke en geestelijke mishandeling en verwaarlozing zowel in het gezin als daarbuiten. De overheid neemt maatregelen ter preventie en signalering hiervan en zorgt voor opvang en behandeling.
- Artikel 27 Levensstandaard
Ieder kind heeft recht op een levensstandaard die voldoende is voor zijn of haar lichamelijke, geestelijke, intellectuele, zedelijke en maatschappelijke ontwikkeling. Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de levensomstandigheden van het kind maar de overheid moet hen hierbij helpen door bijstand en ondersteuning zodat het kindop het minst voldoende eten en kleding en adequate huisvesting heeft.
Artikel 28 Onderwijs
Het kind heeft recht op onderwijs. Basisonderwijs is voor ieder kind gratis en verplicht. De overheid zorgt ervoor dat het voortgezet - en beroepsonderwijs toegankelijk is voor ieder kind, in overeenstemming met zijn of haar leerniveau. De overheid pakt vroegtijdig schooluitval aan. De handhaving van de discipline op school moet de menselijke waardigheid en kinderrechten respecteren. Internationale samenwerking is nodig om analfabetisme te voorkomen.
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal juist: + En inderdaad een mooie aanvulling van Amadea: er zijn specifieke rechten geformuleerd voor kinderen. Daarbij kun je een klap of tik van je ouders naar ik hopen mag ook met de beste wil van de wereld niet classificeren als "folteringen of onmenselijke en onterende bestraffing". Wél hebben wij in Nederland een wet die deze lijfstraffen door ouders verbiedt. Maar dat is iets anders; universele mensenrechten kun je inderdaad niet beschouwen als een wet of als regels waar burgers onderling elkaar op aan kunnen spreken. Dan kun je ook zeggen dat de voorzitter van een vergadering die aangeeft over een bepaald onderwerp even geen discussie te willen voeren jou van je recht op meningsuiting berooft of dat het feit dat je geen alcohol mag drinken voor je 18e in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Er moet echter onderscheid gemaakt worden in wetten tussen bijvoorbeeld de ene en de andere groep, en dat is niet in tegenspraak met de universele rechten van de mens. De meeste mensen en gelukkig ook de meeste wetgevers begrijpen wel wat er met dat soort formuleringen bedoeld wordt, en dat die universele verklaring er niet voor is om elkaar om onzinnige redenen dwars te zitten. Dat is net zoiets als de leerplicht gelijkstellen met slavernij of dat soort onzinnige dingen die je soms hoort onder jongeren: zo'n verplichting heeft overduidelijk niets met slavernij te maken, en is juist een teken van een verantwoordelijke overheid die haar jongeren en ook hun kwetsbaarheid serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagsteller haalt vooral mensenrechten en je houden aan huisregels en het ontvangen van een opvoeding nogal door elkaar. Uiteraard in eigen voordeel. ;-)
Naast hierboven al genoemd, is er nog een aspdct. De meeste mensenrechten zijn helemala niet 'onbeperkt geldig'. neem het genoemde artikel 13: (Artikel 13: Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.)
Dit bertektn ruwweg, dat een Staat niet 'zomaar' de beweginsgvrijheid van mensen mag berpeken. Tegelijk is een waslijst aan redenen waarom je niet zomaar vrijelijk overal rond mag banjeren. Zulke beperkingen moeten echter 'redelijk' zijn (doel in verhouding tot middel), en bovendien iha niet -discriminerend. Zo mag de Staat bijvoorbeeld de toegang verbieden tot beschermde natuurgebieden.

Voor kinderen geldt ook nog eens, dat 'mensnerechten' niet zomaar geldig zijn, omdat ze onder ouderlijk gezag staan.