als mijn vriend verdacht word van poging tot braak en hij heeft al een strafblad wat kan hij daarvoor krijgen ,en kan hij vrij komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Dat hangt helemaal van de rechter af en hoe ie de wet interpreteert (meestal behoorlijk vrijelijk - rechters zijn veel subjectiever dan menigeen denkt).
Vrij komen is vrij makkelijk: gewoon ff een paar daagjes wachten in de cel - in Nederland krijg je nauwelijks straf voor zoiets. Misschien komt ie er zelfs wel met een taakstrafje af, als er bewijzen worden gevonden.

PS: ik zou maar gauw een andere vriend zoeken, en zeker geen kinderen mee nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is altijd een lastige vraag om te beantwoorden. De rechtvaardigheid eist een straf als hij wordt veroordeeld. Lang zal hij niet moeten zitten omdat het rechtsisteem in nederland de laatste tijd mild straft. De slachtoffers van inbraak hebben hier natuurlijk veel problemen mee. Hun huis of bedrijf is beroofd. Veel schade en andere ellende zoals je niet meer veilig voelen. vrij komen doet hij hoe dan ook wanneer en wanneer de straf moet worden uitgediend is afwachten dat bepaald de rechter.
ronron1212
13 jaar geleden
Hangt natuurlijk van de bewijzen af en zijn eerdere strafblad maar ik zou zeggen ga er maar niet van uit.

En nog even iets, inbreken is slecht dat moet je niet doen. Het is leuk voor hem dat hij denkt snel geld te hebben maar je maakt mensen er onwijs bang door. Mensen kunnen zelfs de deur niet meer uit durven of willen verhuizen omdat jouw vriendje zo nodig moet inbreken.

Laat hem een echte baan zoeken dan hoef je dit soort vragen niet te stellen en hoef je ook geen zorgen te maken dat hij in de bak komt. En dat is ook geen pretje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijkomen doet ie beslist, de vraag is alleen op welke termijn. Misschien wordt ie na een paar dagen politiecel vrijgelaten in afwachting van een proces, maar in bepaalde gevallen wordt zo iemand overgeplaatst naar een Huis van Bewaring tot aan het proces.
Als hij daarna een celstraf krijgt en die uitgezeten heeft, komt ie ook weer vrij.
Wat de strafmaat is bepaalt de rechter, en daarbij wordt naar het misdrijf gekeken, de officier zal het strafblad erbij halen en de advocaat zal pleiten dat je vriend vooral niet te hard aangepakt moet worden - de rechter hoort alles aan en beslist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in dit geval twee artikelen uit het Wetboek van Strafrecht van toepassing:

Artikel 45
Poging tot misdrijf is strafbaar, wanneer het voornemen
van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard.
Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij poging met een derde verminderd.

Artikel 311

Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
-1
diefstal van vee uit de weide;
-2
diefstal bij gelegenheid van brand, ontploffing, watersnood, schipbreuk, stranding, spoorwegongeval, oproer, muiterij of oorlogsnood;
-3
diefstal gedurende de voor de nachtrust bestemde tijd, in een woning of op een besloten erf waarop een woning staat, door iemand die zich aldaar buiten weten of tegen de wil van de rechthebbende bevindt;
-4
diefstal door twee of meer verenigde personen;
-5
diefstal waarbij de schuldige zich de toegang tot de plaats van het misdrijf heeft verschaft of het weg te nemen goed onder zijn bereik heeft gebracht door middel van braak, verbreking of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum;
-6
diefstal met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken.

Indien de onder 3° omschreven diefstal vergezeld gaat van een der in onder 4° en 5° vermelde omstandigheden, wordt gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie opgelegd.

De maximum straf kan dus ten hoogste negen jaren of een geldboete van de vijfde categorie zijn, verminderd met een derde, daar het om een poging gaat.

De rechter zal niet snel de maximum straf opleggen. Hij kijkt echter wel naar het verleden van uw vriend, het strafblad dus. hangt van het strafblad af, of er een geldboete zal worden opgelegd, of dat er dit keer onvoorwaardelijke gevangenisstraf wordt opgelegd.

Over het algemeen worden verdachten van dit soort misdrijven ingesloten voor onderzoek en komen, als ze goed meewerken aan het onderzoek de volgende dag weer vrij, in afwachting van het proces.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
straf hem zelf;....neem afscheid van die "vriend"
iemand die inbreekt heeft geen respect voor andermans spullen en zal dat uiteindelijk ook niet voor jou hebben als ie je in "bezit"heeft !
kortom; kappen met zon joker !!!....