Hoe wordt nagegaan of iemand geen vaste verblijfplaats heeft?

Vaak kan men bij aanhoudingen al vaak spreken van iemand zonder 'vaste woon- of verblijfplaats'. Een vaste woonplaats kan men gauw checken neem ik aan, maar een verblijfplaats toch niet? Voor hetzelfde geldt verblijft iemand standaard ('s nachts) onder een bepaalde brug, dan is er toch sprake van een vaste verblijfplaats? Of vat ik de term verkeerd op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Een verblijfplaats is een plaats waar je tijdelijk verblijft of logeert. Denk aan een camping. Of aan militairen die door de week op een kazerne blijven omdat ze te ver van huis wonen. Of aan asielzoekers die in een tijdelijke opvang zijn ondergebracht.

Eigenlijk zijn het 'echte' woonlocaties maar niet permanent vanuit het perspectief van de gebruiker.
Computoon
9 jaar geleden
Een vaste verblijfplaats houdt in dat er een onderkomen met dak op een blijvende plaats staat waar iemand in woont. Daar is dan een adresregistratie van bij de gemeente waarin die persoon verblijft te vinden. Post naar die persoon kan je naar een bestaand adres sturen. Mensen zonder vaste verblijfplaats hebben geen eigen postadres. Iemand die altijd onder dezelfde brug slaapt heeft dus geen vaste verblijfplaats.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dat wordt derhalve nagegaan in het bevolkingsregister.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iemand altijd onder dezelfde brug slaapt heeft 'ie wél een vaste verblijfplaats. Alleen niet in de juridische zin, klaarblijkelijk.
Amadea
9 jaar geleden
Een verblijfplaats is een onderkomen, huisvesting. Iemand heeft dan een woonadres. Dat is echt geen plek onder een brug.