Ben ik in zwitserland geweest als ik daar alleen een tussenstop heb gehad?

Ik ben in heel veel landen geweest waaronder Zwitserland. In Zwitserland heb ik alleen overgestapt van het ene naar het andere vliegtuig. Aangezien een luchthaven internationaal gebied is (los van welk recht daar geldt) denk ik dat ik officieel nog nooit in Zwitserland ben geweest. Ik weet het dus niet zeker, vandaar deze vraag

2.2K
Amadea
een jaar geleden
Volgens https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/331648/transitzone-vliegveld-bevindt-officieel-enkel/ ben je officieel in geen enkel land als je in de transitzone op een vliegveld bent.
tinus1969
een jaar geleden
Let er op dat het vliegveld van Basel in Frankrijk ligt…
gast111251
een jaar geleden
Ik heb overgestapt in Zürich
tinus1969
een jaar geleden
En was je daar in de Schengenzone? Ben je ergens een paspoorcontrole gepasseerd?
gast111251
een jaar geleden
Nee, geen schengenzone dat was in 1993. Ik passeerde ook geen paspoortcontrole. Ik was op doorreis naar Antalya
crispy
een jaar geleden
Als je op je persoonlijke lijst wil hebben staan dat je ook in Zwitserland bent geweest, dan schrijf je dat er toch gewoon op? Je weet zelf wel wat de waarde is van die verklaring, want je hebt er helemaal niks gedaan en je hebt niets van het land gezien.
gast111251
een jaar geleden
Als ik er officieel niet ben geweest (luchthaven is niemandsland/internationaal gebied), dan tel ik dat niet mee. Ik wil wel eerlijk zijn.
tinus1969
een jaar geleden
Een luchthaven is geen niemandsland, dat is dus het misverstand.
tinus1969
een jaar geleden
Zie je eigen eerdere vraag https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/703836/kaapverdie-vliegt-maakt-tussenstop-portugal/

Antwoorden (2)

Ja.
Een luchthaven is GEEN internationaal gebied, dat is een bekend misverstand. Het is (in dit geval) Zwitsers gebied, waar Zwitserland jurisdictie heeft. Als je bovendien overstapte binnen naar/van/via de Schengenzone, was je ook al toegelaten tot Zwitserland en bevond je je niet in een transitzone.
Toegevoegd op 6 april 2023 19:18: bron
tinus1969
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Is onderstaande voor Zwitserland anders dan?
De internationale transitzone op Schiphol in Amsterdam is het gebied waar u van vliegtuig wisselt tijdens een overstap. U bent dan officieel nog niet in Nederland. De grens van de internationale transitzone is de paspoortcontrole. Gaat u door de paspoortcontrole, dan gaat u weg uit de internationale transitzone en komt u Nederland binnen.
tinus1969
een jaar geleden
Nee.
Ik weet niet waar deze tekst vandaan komt, maar dit negeert een juridische subtiliteit. Wie in de transitzone is, is nog niet toegelaten tot Nederland, of eigenlijk dus tot de rest van Nederland. De KMar kan je de toegang weigeren; omgekeerd is toegang niet nodig als je de transitzone weer via een vliegtuig verlaat.
Maar je bent ondertussen wel op NL grondgebied, wat betekent dat je in een aantal opzichten onder NL jurisdictie valt. Heel pragmatisch, als je in de transitzone iemand een vuistslag geeft, kun je in Nederland worden vervolgd voor mishandeling, en de mensen die er werken, doen dat onder NL recht.
erotisi
een jaar geleden
https://www.nederlandwereldwijd.nl/overstappen-luchthaven-nederland/transitzone-schiphol
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi, snap je wat ik probeer te zeggen?
Wat op die site staat is vooral relevant mbt paspoortcontrole en visa.
erotisi
een jaar geleden
Heb jij anders een bron van je antwoord?
erotisi
een jaar geleden
Over de vraag of iemand de Unie is binnengekomen wanneer hij zich in de transitzone van een vliegveld bevindt, oordeelde het Hof dat ook de internationale transitzone van een luchthaven van een lidstaat tot het grondgebied van de Unie behoort (zaak C-17/16, El Dakkak). Iemand die een grensdoorlaatpost passeert van een Schengenstaat, verlaat daarmee nog niet het Schengengebied. Dat is pas het geval als hij de territoriale (zee)grens van een lidstaat overschrijdt. De aanmonstering op een afgemeerd zeeschip vormt dan ook geen uitreis uit het Schengengebied. Een uitreisstempel mag pas worden aangebracht als het vertrek van het schip aanstaande is (zaak C-341/18, J. e.a.)'.
Ja, je bent in Zwitserland geweest als je er een tussenstop hebt gehad. Of je nu een paar uur of een paar dagen bent gebleven, je bent in Zwitserland geweest.
9 maanden geleden