Aantal burgerpersoneel per 1 juli 2013: 16.603 // zie tabel 6 onder bestandsopbouw
Manschappen: 43.287 // zie tabel 4 onder bestandsopbouw
Totaal: bijna 60.000 // totaal genoemd in PDF-bestand 62.634 - denk aan reservisten
Bron: googel op: personeelsrapportage + defensie + PDF.

Er zijn over defensie veel meer cijfers op internet te lezen als er gegoogeld wordt op: officiële bekendmakingen + defensie

De minister, nu minister Hennis-Plasschaert, publiceert elk jaar de personeelsrapportage van Defensie met (uitgebreide) cijfers. De laatste rapportage - PDF-bestand - is van 1 november 2013.

------------------------------------------------------------------------------
Van 1 juli 2012 tot 1 juli 2013 daalde het personeelsbestand zowel bij de militairen als bij het burgerpersoneel met elk een kleine 1000 personen. De daling bij de militairen betrof niet het aantal manschappen, maar officieren en onderofficieren.

Naar verwachting zal er nog verdere uitstroom (enkele duizenden in de komende jaren) plaatsvinden. Deze personeelsleden worden zo veel mogelijk begeleid naar banen buiten defensie. Er wordt ook gezocht naar nieuw personeel. Vooral technisch burgerpersoneel is moeilijk te vinden.

Voor de cijferfetisjist of de super geinteresseerde: De begroting van defensie voor het jaar 2014 – zie bron. Met heel veel cijfers, onderverdelingen en percentages.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Koninklijke Luchtmacht bestaat uit ongeveer 11.000 mensen.
De Koninklijke Marine bestaat uit ongeveer 10.500 mensen.
De Koninklijke Landmacht bestaat uit 26.000 mensen.
De Koninklijke Marechaussee bestaat uit 6.600 mensen
fremar
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Uit welk jaar is deze informatie? Niet recent in ieder geval, want bovenaan het artikel staat dat er de komende tijd wordt bezuinigd, maar de komende tijd wordt er juist geld geïnvesteerd in het Nederlandse leger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant dat de Luchtmacht meer personeel heeft dan de Marine.
fisbel
9 jaar geleden
@Antoni:
Deze cijfers zijn inderdaad verouderd. Stammen uit de tijd van voor 2011 toen de bezuiniging Hillen met 10.0000 werknemers werd aangekondigd.