Wordt Enschede wel eens verward met Eschede in Duitsland?

Het komt vaak voor dat post die naar Oostenrijk gestuurd word naar Australië omdat Austria lijkt op Australia. En het omgekeerde komt ook voor.

Ik vraag me af of hetzelfde dikwijls gebeurt met post die naar Enschede of naar Eschede wordt gestuurd. Er is maar een n verschil tussen beide plaatsnamen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, die steden worden wel eens met elkaar verward, in ieder geval door mij. Toen er een aantal jaren geleden bij Eschede in Duitsland een zeer groot treinongeluk had plaatsgevonden, dacht ik even dat dit bij Enschede in Nederland was gebeurd. Van Eschede in Duitsland had ik voor die tijd nog nooit gehoord.
Antoni
9 jaar geleden
Op de Nederlandse Wikipedia-pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Eschede staat "Eschede (niet te verwarren met het Nederlandse Enschede) is een Duitse gemeente in de deelstaat Nedersaksen.". Vergelijkbare waarschuwingen staan op de Duitse Wikipedia-pagina's over Eschede en Enschede. Je bent dus niet de eerste die de overeenkomsten heeft opgemerkt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Als ik (in de in dit opzicht neutrale Engelse taal) zoek op de vier losse woorden (dus zonder dat ze in die volgorde als string voor moeten komen) ice +train +crash +enschede , dan geeft Google zonder blikken of blozen de resultaten voor ice train crash eschede. In dit geval vindt de zoekmachine het woord eschede voldoende lijken op enschede, en blijft de tussenvraag "bedoelde u ice train crash eschede" achterwege. Omdat er geen train crash Enschede in de engelstalige wereld bekend is, en daar kennelijk ook nooit een ijskar op wereldwijd aanstoot gevende wijze ergens tegenaan gereden is, komt er zelfs geen enkel resultaat in voor met het woord Enschede. Daarnaast las ik zelf in het begin natuurlijk ook Enschede. Je leest woorden niet letter voor letter, maar je brein herkent en interpreteert al gauw iets anders als dat er zoveel op lijkt.
Doortrapte geesten maken hier volop misbruik van bij het bedenken van goed gelijkende maar subtiel anders gespelde email adressen en URL’s. Somebodyfamiliar@hotmall.com, zulk soort trucs.

Het beste antwoord

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit vaak tot verwarring leidt voor de post.

Post naar Eschede wordt verstuurd naar: straat - postcode 293.. Eschede - DUITSLAND
Post naar Enschede wordt verstuurd naar: straat - postcode 75.. Enschede - NEDERLAND
Wel of geen n in de woonplaats zal niet veel uitmaken voor een correcte bezorging.
Zelfs als het land vergeten wordt, zal uit de postcode blijken om welk land het gaat.

De post kijkt dus eerst naar het land van bestemming.
In het eerste geval:
Austria lijkt op Australia. Dat kan tot fouten leiden.
In het tweede geval:
Duitsland of Nederland. Daarna postcode. Dat gaat dus wel goed.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En de Duitse postcodes hebben ook nog eens het formaat 12345, terwijl wij 1234 AB gebruiken
SimonV
9 jaar geleden
Daarom had ik bewust 293.. en 75.. gebruikt (voor nog 2 cijfers). :-)