echocentrisch is het midden van de echoput.
Maar nee, je bedoelt natuurlijk egocentrisch. Het betekent dat iemand zichzelf extreem als het middelpunt van het heelal acht. Egoistisch is het hebberige element. Een egoist wil alles zelf hebben en gunt een ander eigenlijk niet veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook eens bij deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/egoistisch-egocentrisch-verschil.40727
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
rare min hoor, +
egocentrisme komt neer op vaak onbewust ( of deels bewust, maar zonder kwade bedoeling of opzettelijk opputurnisme waarmee je andere wil benadelen) gericht zijn op je eigen droogje en natje, voortkomend uit een onvermogen dat genoeg tegen te gaan. bij verschillende ziekte beelden komt dit voor. bij autisme kan het een dominante rol spelen. omdat de eigen beleving niet altijd goed afgestemd is op de omgeving

egoisme is vaak vrij doelbewust en soms op het manipuleren van anderen gericht om je eigen zin of iets van voor jouw van matriele waarde cout ce cout, ook daadwerkelijk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die egocentrisch is, denkt dat de hele wereld om hem/haar draait.
Een egoïst is iemand die vooral om zichzelf denkt.
Iemand die egoïstisch is, stelt zijn/ haar belangen boven die van de ander. Hij/zij ziet de belangen van de ander wel.
Iemand die egocentrisch is, ziet de belangen van de ander niet of minder en stelt zijn/haar eigen belangen centraal.