Hoe lang mag een kleinzoon, die in de problemen zit, bij zijn opa en oma gaan wonen, zonder dat dit financiele gevolgen geeft voor opa en oma ?

Kleinzoon zit in de financiele problemen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het inwonen van de kleinzoon heeft geen consequenties voor de toeslagen. Behalve als er huurtoeslag is. Het inkomen van de kleinzoon telt volledig mee voor het recht op huurtoeslag (studiefinanciering is geen inkomen) Voor de gemeentelijke belastingen zijn er geen consquenties.

Als er een koopwoning is is er geen enkel probleem. Ook niet voor de hypotheekrenteaftrek. Eventuele betaalde huur tot € 4748 per jaar hoeft niet te worden opgegeven (kamerverhuurvrijstelling).

Opa en oma zullen pensioengerechtigd zijn. Voor de AOW heeft het inwonen geen consequenties.

Kleinzoon krijgt een uitwonendenbeurs. Die is aanmerkelijk hoger dan wat hij krijgt als hij nog thuis woont.

Als er een vorm van bijstand zou zijn: kleinzoon is een familielid in de tweede graad.
Zijn inkomen telt vanaf 2015 mee voor de kostendelersnorm die dan wordt ingevoerd. Waardoor de bijstandsuitkering iets minder kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er schulden zijn, moet goed genoteerd worden welke spullen van de kleinzoon zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er een claim wordt gelegd op de inventaris van opa en oma.