Heeft u misschien wat over voor..... (het doel waarvoor je collecteerd)

Ik heb een vraagje, Ik ben aan het collecteren voor .....
(het doel waarvoor je collecteerd). Bent u bereid om wat te geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het nu alleen bij de eerste zin had gehouden had je het perfecte antwoord. Die tweede is veel te lang, als ik zie dat er iemand met een bus voor de deur staat zou ik me ergeren als die persoon begint met: Ik heb een vraagje, ik ben aan het collecteren voor.... en blablabla. Zo kort mogelijk want eigenlijk draai ik me meteen om en loop richting portemonnee of ik zeg meteen nee.

Andere antwoorden (4)

`Goedenavond mijnheer-mevrouw,

Hebt u een bijdrage voor /noem naam van het doel/

Na ontvangst van het geld
-dank u, nog een fijne avond gewenst.

Als je niets krijgt ook vriendelijk blijven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Houd rekening met eventuele schofterige reacties en laat je daardoor niet van de wijs brengen. Je zult ook mensen tegenkomen die zeggen 'al iets overgemaakt te hebben'.

Zorg ervoor dat je desgewijinst een bewijs kunt tonen dat je 'legaal' collecteert. De eisen van de gemeente zouden deze kunnen zijn:

"De collectant is minimaal 18 jaar oud en draagt zichtbaar een legitimatiebewijs met naam.
De collectant kan een afschrift van de vergunning laten zien als een ambtenaar of politieagent daarom vraagt.
In alle aankondigingen en op de collectebussen vermeldt u de naam van de instelling en het doel van de collecte (hetzelfde doel als in de collectevergunning). "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijnheer is wat overdreven, gewoon meneer is ook prima.
Computoon
11 jaar geleden
Het verschil in de spelling hoor je niet in de uitspraak terug :-)
Als het zoontje/dochtertje open doet, zal de aanspreekvorm ook anders zijn.
Goedenavond, ik collecteer voor ***huppeldeflup***. Heeft u daar misschien iets voor over?
Bedankt , fijne avond nog!

Toegevoegd na 11 minuten:
Je mag alleen collecteren voor goedgekeurde doelen, dus je kunt niet zomaar zelf een collecte verzinnen en daar voor rondgaan. De 'grote' doelen hebben vaste collecteweken die ook breed in de media worden aangekondigd. De collectanten krijgen ook vaak een poster om voor het raam te hangen bij hun eigen huis om aan te geven wanneer de collecteweek is.

Als je collecteert voor een bekend doel, zul je zelden botteriken krijgen. Ik heb het nog nooit meegemaakt en ik collecteer al aardig wat jaartjes (voor de nierstichting en het Astmafonds). Mensen zeggen beleefd 'nee, ik doe niet mee' als ze het niet van plan zijn, en soms verzinnen ze een smoesje (ik heb al geld overgemaakt). Blijf altijd beleefd, want ze kunnen best de waarheid spreken en bovendien gaat het jou niet aan waarom ze niet mee willen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt ervan af waar 't voor is. Als 't ver weg van de mensen is, nou ja.. succes. Maar als het dicht bij de mensen is, dan kun je daar nog wel iets mee bereiken.

Kijk, we zitten in een economische crisis, dus geld vragen voor waterput in huppeldepuppistan is in deze tijd nogal een uitdaging, en dan druk ik me nog zacht uit

Echter, collecteer je voor bijvoorbeeld het diabetesfonds, dan bereik je nog wel wat. Dat wordt uiteindelijk volksziekte numero uno, dus daar tref je de man op de straat ook mee.

Alleen in het laatste geval kan ik je adviseren; breng het onderwerp bij de mensen zelf. Als je ze ervan kunt overtuigen dat 't in hun eigen belang is, dan kun je nog wel iets lospeuteren bij ze.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu ik de andere antwoorden heb gelezen wil ik er nog aan toevoegen dat ik me niet zozeer heb gericht op de etiquette van het vragen, maar meer op de inhoud van het onderwerp, het zgn. 'framen' van een onderwerp. Netheid is leuk, maar levert niet altijd iets op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Ik zou me eraan ergeren als een collectant een uitgebreide toelichting zou gaan geven op het doel waarvoor hij collecteert. (Dat doe ik ook aan 'telefonische verkoop' en kennelijk ben ik niet de enige. Er is niet voor niets een bel-me-niet-register. ) Stel je voor, collectant houdt me een bus voor en het doel staat me niet aan (ik vind het geen goed doel):
"Hebt u een bijdrage voor X"
"Nee, dank u wel."
"Dat vind ik jammer. Want weet u wel dat... ?" Of:
"Hebt u een bijdrage voor X"
"Jazeker".
"Dat vind ik heel goed van u. Want weet u wel dat... ?" Nee, daar zit niemand op te wachten, denk ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit niet te wachten op een heel verhaal, zeg waarvoor je komt en ik haal mijn knip.
Bovenstaande suggesties volstaan prima. Enige toevoeging: wend je blik af als mensen iets in je collectebus doen, want ook dat is beleefd. En houd de bus zichtbaar (etiket) omhoog.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, niet in hun portemonnee of naar hun muntje loeren.