Waarom is "Leren luisteren" zo moeilijk?

Voor luisteren hoef je alleen maar je mond dicht te houden en je oren zijn uit zichzelf open. Waarom dan is het toch zo moeilijk!?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je oren zijn uit zichzelf open.
Grappig gezegd.
Met die oren kun je dus vanalles horen.

Horen en luisteren zijn niet hetzelfde. Horen heeft te maken met de geluiden die het oor binnenkomen; luisteren heeft te maken met wat je met
die geluiden doet. Om te kunnen luisteren, moet je kunnen horen. Als je luistert, maak je een keus uit dat wat je hoort: je laat het tot je doordringen.
Luisteren kun je zelf beïnvloeden, maar luisteren moet je wél leren en je kunt het oefenen.

Als je luistert, richt je de aandacht op een bepaald geluid.
In tegenstelling tot horen, is luisteren dus een aktiviteit.
Luisteren gaat niet alleen over horen, maar je gebruikt tijdens het luisteren meer zintuigen. Alle waarnemingen kleuren je manier van luisteren. Om beter te kunnen luisteren, probeer je beter waar te nemen.
Er zijn zelfs cursussen voor.
http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/luisteren/
Goed luisteren =
Waarnemen / Interpreteren / Evalueren / Reageren

Dat is nogal wat en daarom is het voor veel
mensen best moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat onze gedachten snel afdwalen en we vaak in gedachten met iets anders bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat luisteren betekent dat je aandacht hebt voor een ander.
En aandacht hebben voor een ander dan voor jezelf is tegenwoordig voor een hoop mensen heel moeilijk. Daarnaast willen de meeste mensen naast het luisteren, of zelfs door het luisteren heen hun mening geven, of iemand van advies dienen. En dat is niet de bedoeling. Luisteren is alleen maar horen en in je opnemen wat een ander zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de zwake wilskracht!
Je moet het gewoon echt willen.. Dan is dat niet zo moeilijk.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je concentreren om te luisteren, en dit kan soms erg moeilijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren is veel meer dan alleen horen.

Als je echt naar iemand luistert, dan zul je je ook moeten kunnen inleven in de ander. Daarnaast moet je interesse tonen en zorgen dat de ander merkt dat je ook daadwerkelijk luistert. Het kost dus energie en moeite, vandaar dat het moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt luisteren en jezelf de vraag stellen:
-is dit belangrijk voor mij?
of
-wat is het belangrijkste van wat nu wordt verteld?
of
-wat probeert de spreker/spreekster duidelijk te maken

B.v als het over voetbal gaat, gaat het bij mij het ene oor in en het andere uit.
Hoor ik dat het over iets gaat waar ik belangstelling voor heb, dan luister ik of ik misschien iets hoor wat leuk is om te weten.

Soms moet je luisteren omdat iemand anders wil weten waar het over gaat. Onthou dan wat kernwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed wil luisteren dan moet je je eigen gevoelens en
mening uitschakelen en alleen maar luisteren naar de ander.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dat is soms moeilijk, omdat je graag wil helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De houding , dus mond dicht en oren open, is makkelijk (blik op oneindig en verstand op nul). De moeilijkheid is dat je ook in je hersens moet opnemen wat er wordt verteld. Daarvoor moet je je kunnen inleven in de ander en in wat de ander zegt. En daarnaast je eigen gedachten op plan 2 zetten. En dat is heel lastig, want we gaan altijd uit van prikkel - respons en dat mag nu even niet.
En soms zijn de omstandigheden ook niet optimaal. Als je bijvoorbeeld al bij voorbaat kunt raden waar het relaas op uitdraait verlies je je belangstelling terwijl het voor de verteller wel belangrijk is. Of je verliest het verhaal al voordat het op gang is omdat het voor jou haast abracadabra is, of onvoorstelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal zijn we met onszelf bezig
luisteren vereist aandacht hebben voor een ander
verplaats je in de belevingswereld van die ander
dan is het niet moeilijk.
om die omslag te maken
iedereen kan het - nu nog doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren is moeilijk. Je moet niet alleen je oren open doen en aandachtig zijn, maar je ook verplaatsen in de ander. Dat laatste is het moeilijkste.