Mag je jezelf psycholoog noemen als je niet (meer) als zodanig werkzaam bent?

Ik ben afgestudeerd als psycholoog, maar momenteel huisvrouw. Mag ik nu op officiële papieren bij beroep 'psycholoog' invullen? Oftewel: is psycholoog een beroep, een titel of beiden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Psycholoog is om te beginnen geen beschermde titel. Iedereen mag zich dus psycholoog noemen. Als je wel psychologie hebt gestudeerd, mag je je dus ook psycholoog noemen, ook al ben je op dit moment niet werkzaam als psycholoog.

Het is dus feitelijk een titel, maar ook een beroep.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Psycholoog is geen beschermde titel, dus iedereen mag zichzelf zo noemen. Meestal wordt wel verwacht dat iemand die zich zo noemt minimaal basispsycholoog is (dus de universitaire studie psychologie heeft afgerond) maar er is niemand die jou - of WIE dan ook - ervan weerhoudt om je psycholoog te noemen als je dat wilt.

Het is zowel een beroep als een titel, maar dus geen beschermde titel. Psycholoog-NIP of GZ-psycholoog, klinisch psycholoog etc. zijn weer wel titels met bepaalde voorwaarden, maar ook daarvoor is - voor zover mij bekend - geen eis dat je praktiserend moet zijn.

Maar: als men naar je beroep vraagt, dan ben je geen psycholoog wanneer je niet werkzaam bent als psycholoog. Of althans: dat wordt in de meeste gevallen niet bedoeld. Als jij jezelf nu psycholoog noemt, doe je dat enkel omdat je psychologie hebt gestudeerd, niet omdat je je op dit moment beroepsmatig bezighoudt met de psychologie. En dat is toch waar naar gevraagd wordt wanneer men vraagt wat je beroep is. Ik zou zeggen: mijn vakgebied is psychologie, maar ik werk op dit moment niet als psycholoog.